Lääkäriliitto: Terveydenhuollon rahoitusvajeen kattaminen on vastuullinen teko

Lääkäriliitto kiittää hallituksen päätöstä lisätä terveydenhuollon rahoitusta puolella miljardilla.

Hyvinvointialueet saivat perinnöksi kunnilta ennätysmäisen hoitovelan ja miltei jokainen niistä joutui tekemään alijäämäisen budjetin. Tämä tarkoittaa sitä, että tulevina vuosina alijäämä on katettava tekemällä säästötoimenpiteitä, jotka ovat vaikeita yhteiskunnassa, jossa terveydenhuollon tarve kasvaa jatkuvasti. Lääkäriliitto muistuttaa, että lyhyellä aikavälillä terveydenhuollon säästöjä voidaan tehdä ainoastaan henkilöstöstä, jolloin hoitovelka ei vähene vaan kasvaa.

Hallituksen päätös lisätä terveydenhuollon rahoitusta puolella miljardilla tämän vuoden ensimmäisessä lisätalousarviossa helpottaa toiminnan käynnistämisessä väistämättä aiheutuvia haasteita. Lääkäriliitto kiittää hallitusta vastuullisesta valinnasta, jolla helpotetaan kansalaisten mahdollisuutta saada julkisia terveys- ja sosiaalipalveluja.

Lisätietoja

Niina Koivuviita, Lääkäriliiton hallituksen puheenjohtaja, puh. 040 500 6557, niina.koivuviita@laakariliitto.fi

Janne Aaltonen, Lääkäriliiton toiminnanjohtaja, puh. 045 121 8989, janne.aaltonen@laakariliitto.fi

Lue tästä YLE:n uutinen aiheesta.