Itse ilmoitetun sairauspoissaolon enimmäiskestoa pidennettävä viiteen päivään

Terveydenhuollon voimakas kuormittuminen koronavirusepidemian vakavoitumisen myötä edellyttää kiireellisiä toimenpiteitä.

Epidemian huippua ei luultavimmin ole vielä saavutettu, jonka vuoksi toimenpiteitä tulee tehdä välittömästi, jotta ammattihenkilöt voivat keskittyä terveydenhuollon toimintakyvyn varmistamiseen. Tämän vuoksi lieväoireisen potilaan ei tule hakeutua fyysiselle vastaanotolle saadakseen sairauslomaa, vaan tarkoituksenmukainen käytäntö tulisi olla, että omailmoitteisen sairausloman enimmäiskestoa pidennetään viiteen päivään. Lääkärin vastaanotolle tulee hakeutua vain, mikäli taudinkuva sitä edellyttää.

Sote-työntekijöiden tulee THL:n ohjeistuksen mukaan varmistaa mahdollinen positiivinen kotitestitulos virallisella testillä. Tämän vaatimuksen täyttämiseksi ja potilasturvallisuuden takaamiseksi tulisi varmistaa, että sote-ammattihenkilöiden pääsy ripeästi koronatestiin mahdollistetaan kaikissa tilanteissa.

Lääkäriliitto haluaa korostaa edelleen rokotesuojan merkitystä. Vaikka rokotetuilla esiintyy omikron-muunnoksen leviämisen myötä erityisesti lieväoireisia tautimuotoja, niin ilman tehosterokotusten etenemistä vakavimpia tautimuotoja olisi vielä paljon enemmän. Terveydenhuollon toimintakyvyn turvaamisessa tehosterokotusten edistyminen on olennaisin asia.

Lisätietoja:

Lääkäriliiton puheenjohtaja Niina Koivuviita, niina.koivuviita@tyks.fi, puh. 040 5006557
Lääkäriliiton Politiikkatoimialan johtaja Heikki Pärnänen, heikki.parnanen@laakariliitto.fi, puh. 040 5465316