Arkkiatri Risto Pelkosen lahjakeräys tuotti merkittävän summan lääketieteen tutkimukseen

Arkkiatri Risto Pelkosen 90-vuotissyntymäpäivän kunniaksi perustettuun rahastoon on kertynyt lahjoituksia yhteensä yli 280 000 euroa. Lahjarahaston tuotto suunnataan nuorten tutkijoiden kliiniseen lääketieteelliseen ja hammaslääketieteelliseen tutkimustyöhön. Lyhyessä ajassa kerätty merkittävä summa kertoo arkkiatrin mukaan uskosta tieteellisen tutkimuksen merkitykseen. Samaa asennetta hän soisi myös poliittisille päättäjille.

Lääkärijärjestöt onnittelivat 90-vuotiasta arkkiatri Risto Pelkosta perustamalla Suomen Lääketieteen Säätiön alaisuuteen lahjarahaston, jonka tuotto käytetään kotimaisen lääketieteellisen ja hammaslääketieteelliseen tutkimustyön tukemiseen ja kohdennetaan erityisesti nuorille tutkijoille.

Arkkiatri tunnetaan vankkumattomana tieteen puolestapuhujana. Nyt hän on huolissaan tutkimuksen nykytilasta ja tulevaisuudesta. Hänen mielestään olisi hyvä ymmärtää, että tiede ei ole taloudellinen kiviriippa vaan vahva vetovoima. Tulevaisuus on tieteellisessä tutkimuksessa, luovuudessa ja uuden oppimisessa.

– Tiedebarometrin mukaan kansalaisten luottamus tieteeseen ja tiedeyhteisöön, yliopistoon ja korkeakouluihin on suuri ja jatkuvasti kasvanut. Yhteisen rahan jaosta päättävän poliittisen vallan asenne on toinen. Tieteellisen tutkimuksen rahoitusta on jatkuvasti pienennetty vahvoista vasta-argumenteista ja tiedeyhteisön vastustuksesta huolimatta. Epävarmuus rahoituksesta ja tulevaisuudesta estää nuoria hakeutumasta tutkijan uralle. Juuri tämän vuoksi rahasto on perustettu, nuorten tutkijoiden tukemiseksi, Pelkonen sanoo.

Sadat lahjoittajat onnittelivat arkkiatria

– Olen syvästi kiitollinen lääkäri- ja hammaslääkärijärjestöille tämän tärkeän rahaston perustamisesta. Sydämellinen kiitos kaikille niille yhteisöille ja kansalaisille, jotka ovat lahjassa mukana ja kartuttaneet rahaston pääomaa suurenmoisella tavalla. Keräyksen tulos kertoo uskosta tieteellisen tutkimuksen merkitykseen ja luottamuksesta Suomen Lääketieteen Säätiön toimintaan, Pelkonen jatkaa.

Myös keräyksen ideoijat ja toimeenpanijat, Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Kati Myllymäki, Duodecim-seuran puheenjohtaja Minna Kaila ja Finska Läkaresällskapetin puheenjohtaja Per-Henrik Groop iloitsevat onnistuneesta keräyksestä.

– On hienoa, että niin moni halusi onnitella arkkiatria lahjakeräyksen kautta hänen syntymäpäivänään. Onnittelijoita oli yhteensä 213, joista suurin osa oli yksityishenkilöitä. Yhteisöjä lahjoittajien joukossa oli 14, Kaila toteaa.

Arkkiatri Risto Pelkonen täytti 90 vuotta 19.8.2021. Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Suomen Lääkäriliitto ja Finska Läkäresällskapet halusivat juhlarahaston perustamisella onnitella ja kiittää arkkiatria sekä kunnioittaa hänen mittavaa elämäntyötään terveyden tasa-arvon ja kliinisen tutkimuksen puolustajana sekä lääkärikunnan ja päättäjien välisen yhteistyön edistäjänä ja aloitteentekijänä. Keräys on tuottanut yhteensä 283 655 euroa. Rahasto toimii Suomen Lääketieteen Säätiön yhteydessä ja sen tuotto käytetään säätiön sääntöjen mukaisesti maamme lääketieteellisen tutkimustyön ja koulutuksen tukemiseen, ensisijaisesti nuorten tutkijoiden kliiniseen lääketieteelliseen ja hammaslääketieteelliseen tutkimukseen.

Lisätietoja:
Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Kati Myllymäki, kati.myllymaki@laakariliitto.fi, puh. 040 4506354