Hyppää sisältöön

7.3 Epäasiallinen kohtelu

Mitä se on? Mitä se ei ole? Miten voit toimia, jos koet tai näet epäasiallista kohtelua.

Mitä tarkoitetaan epäasiallisella kohtelulla?

Laissa ei ole tarkasti määritelty sitä, millaista menettelyä voidaan pitää epäasiallisena kohteluna. Työturvallisuuslain (738/2002) 18 § 3 momentin mukaan;

”Työntekijän on työpaikalla vältettävä sellaista muihin työntekijöihin kohdistuvaa häirintää ja muuta epäasiallista kohtelua, joka aiheuttaa heidän turvallisuudelleen tai terveydelleen haittaa tai vaaraa.”

Edellä mainitulla epäasiallisella kohtelulla voidaan tarkoittaa häirintää, kiusaamista ja muuta epäasiallista käyttäytymistä työpaikoilla. Epäasialliseen kohteluun voivat syyllistyä yksittäinen työntekijä, työntekijöiden ryhmä tai esimies.

Työnantajan on lain mukaan puututtava epäasialliseen kohteluun mahdollisimman pian saatuaan tiedon tällaisesta toiminnasta. Mikäli tilanne pitkittyy, voi epäasiallisen kohtelun kohteeksi joutuneen terveys vaarantua, työyhteisö voi kuormittua ja työhyvinvointi vaarantua.

Epäasiallinen kohtelu voi liittyä työntekijään henkilönä tai se voi liittyä työhön sekä työn suorittamiseen. Epäasiallinen kohtelu on usein järjestelmällistä ja toistuvaa, mutta jo yksittäinenkin lievempikin teko tai tekemättä jättäminen voi olla epäasiallista kohtelua. Epäasiallinen kohtelu voi olla sanallista tai sanatonta. Se voi ilmetä poissuljentana työyhteisöstä tai se voi liittyä töiden järjestämiseen ja jakamiseen.

Tyypillisiä tilanteita, jossa epäasiallista kohtelua voi ilmetä, ovat töiden vähättely, työntekijän pilkkaaminen tai sivuuttaminen, työyhteisöstä eristäminen, henkilön yksilöllisten ominaisuuksien, luonteenpiirteiden tai yksityiselämään liittyvät negatiiviset vihjailut tai viestit. Esimiehen työntekijään kohdistuvat työnjohtovallan ylitykset tai nöyryyttävä kohtelu ovat epäasiallista kohtelua. Se voi ilmetä myös sovittujen työntekoon liittyvien ehtojen yksipuolisena muuttamisena, syrjimisenä tai tiettyjen työntekijöiden suosimisena.

Sen sijaan epäasiallista kohtelua ei ole normaali työnantajan työtä ja työnjohtoa koskevat asialliset ja perustellut työtä koskevat päätökset ja ohjeet sekä erilaisten työhön liittyvien tulkintojen käsittely. Tällaisia tilanteita voivat olla työntekijän työtehtäviin tai työn suorittamiseen liittyvä ongelmien käsittely työyhteisössä tai työnantajan työnjohtovallan allatapahtuva toiminta. Työnantaja voi antaa ohjausta työn tekemiseen, arvioida työsuorituksia ja puuttua perustellusti työntekijän työn tekemiseen ja ohjata tarvittaessa työkyvyn arviointiin.

Toimintaohjeet

  1. Selvitä työpaikkasi toimintaohjeet ja toimi niiden mukaisesti.
  2. Ota kokemasi epäasiallinen kohtelu mahdollisimman pian puheeksi tekijän kanssa. Ilmaise yksiselitteisesti, että koet tämän käyttäytymisen epäasiallisena, et hyväksy sitä ja pyydät häntä lopettamaan.  Yksilöi ja kuvaa kokemasi epäasiallinen käyttäytyminen. Muista myös lääkäriprofession omat ohjeet: Lääkäriliiton Kollegiaalisuusohje ja Eettiset ohjeet – tapauksesta riippuen voit pyytää niiden noudattamista hyvän kollegiaalisuuden nimissä.
  3. Ilmoita, että jos epäasiallinen kohtelu jatkuu, viet asian esimiehesi tietoon. Jos epäasiallisesti käyttäytyvä on oma esimiehesi, ilmoita hänelle, että viet asian hänen esimiehensä tietoon ja käsittelyyn.  
  4. Kirjaa ylös missä, miten ja milloin olet kokenut epäasianmukaista kohtelua ja miten olet itse toiminut.
  5. Pyydä tarvittaessa neuvoja ja ohjeita työpaikkasi työsuojeluvaltuutetulta tai omalta lääkäriluottamusmieheltäsi. Apua voit saada myös työterveyshuollosta. 
  6. Ellei työpaikallasi ole ohjetta, miten ilmoittaa epäasiallisesta kohtelusta työnantajalle, ilmoita esimiehellesi, että haluat keskustella hänen kanssaan asiasta. Jos epäasiallisesti käyttäytyvä on esimiehesi, ilmoita asiasta hänen esimiehelleen. Löydät työsuojeluviranomaisten lomakkeen työnantajalle tehtävästä ilmoituksesta täältä.
  7. Pyydä, että esimies ottaa asian käsittelyyn. Ilmoita, että haluat tietää, mihin toimiin esimiehesi aikoo ryhtyä.
  8. Jos tekemääsi ilmoitukseen ei reagoida kohtuullisessa ajassa, selvitä ilmoituksen vastaanottajalta, onko hän jo ryhtynyt selvittämään asiaa tai aikooko hän sitä selvittää.
  9. Jos esimiehesi ei ryhdy toimiin asian selvittämiseksi kohtuullisessa ajassa, vie asia ja ilmoituksesi tiedoksi esimiehestäsi ylemmälle tasolle.
  10. Jos ilmoituksen käsittely ei etene työpaikalla, ole yhteydessä ensin työsuojeluvaltuutettuun tai omaan lääkäriluottamusedustajaan.Jos asia ei etene senkään jälkeen, ole yhteydessä työsuojeluviranomaiseen.
  11. Työsuojeluviranomaiset antavat ohjeita ja neuvoja sekä tarvittaessa valvovat, että työnantaja tiedon saatuaan toimii epäasianmukaisen käyttäytymisen lopettamiseksi.  Heidän tehtäviinsä ei kuulu työntekijän avustaminen työpaikalla asiaa käsiteltäessä tai konfliktien sovittelu.
  12. Sen sijaan työpaikat käyttävät usein hankalampien työyhteisökonfliktien selvittelyssä ja sovittelussa joko työpaikan sisäistä tai ulkopuolista ja puolueetonta sovittelijaa. Menettelystä ja oman työpaikkasi käytänteistä saat tietoa esim. työsuojeluvaltuutetulta, työsuojelupäälliköltä,  henkilöstöhallinnosta tai luottamusedustajalta. Asian sovinnollinen selvittely ja käsittely on kaikkien etu asiassa.