Kurkista ELJ-kurssille

Erikoislääkärien johtamiskoulutukseen kuuluu viisi kaksipäiväistä lähijaksoa, joiden aikana perehdytään syvällisesti ja keskustellen erilaisiin johtamisen teemoihin ja työkaluihin. Johtamisosaamistaan ELJ-kurssilla 24 hiovat Teea Tuominen ja Tiina Lehtinen kertovat, miltä ELJ-koulutus tuntuu.

Mikä sai sinut hakemaan Erikoislääkärien johtamiskoulutukseen?

Teea Tuominen (työterveyshuollon erikoislääkäri Terveystalossa Tampereella): "Minua pyydettiin apulaisylilääkäriksi ja aloin silloin heti katsoa nettisivuilta, että mikä tämä koulutus olikaan. Sovimme esihenkilöni kanssa, että pääsen koulutukseen, jos otan paikan vastaan."

Tiina Lehtinen (työterveyshuollon erikoislääkäri, joka työskentelee Botnia Työterveydessä ja toimii asiantuntijalääkärinä Kelassa): "Minun reittini meni vähän toisin päin kuin Teealla. Olin vähän ajautunut esihenkilötehtäviin ja ajattelin, että tarvitsen jotakin kättä pidempää isomman alaismäärän johtamiseen. Muistin kuulleeni jostakin hallinnon erityispätevyydestä, ja löysin sitten tämän koulutuksen liiton nettisivuilta."

Mikä on ollut koulutuksessa antoisinta?

Teea: "Olemme käyneet koostetusti läpi johtamiskirjallisuutta, jota toki olen itsekin lukenut, ja pohtineet palautetta, edistettä ja kehityskeskusteluja. Toki niitä olen jo tehnyt työssäkin, mutta olemme syventäneet osaamista. Nämä viimeisimmät ovat ehkä nyt mielessäni pinnalla. Todella hyödyllistä, tarpeellista ja kiinnostavaa. Meitä on myös kannustettu verkostoitumaan. Mekin olemme Tiinan kanssa samalla erikoisalalla, niin saattaisin ihan hyvin laittaa jotain viestiä. Se on varmasti kiinni omasta aktiivisuudesta."

Tiina: "Kaikki osiot ovat minusta liittyneet enemmän tai vähemmän omaan työhöni. Virallisen sisällön lisäksi myös keskustelut kollegoiden kanssa ovat olleet hyvin avaavia. Vaikka tulemme tosi erilaisista työympäristöistä, niin monilla on hyvin samankaltaisia haasteita. Voimme jakaa vinkkejä, että miten haasteista on selvitty. Ja ilman muuta kannattaa rakentaa koulutusryhmän kanssa verkostoa."

Kenelle suosittelisit ELJ-koulutukseen osallistumista?

Teea: "Suosittelisin oikeastaan kaikille, jotka lähtevät perus lääkärin työstä tekemään hallinnollisempia tehtäviä."

Tiina: "Olipa alaisten määrä pieni tai iso, niin varmasti on hyötyä kaikille esihenkilöille. Ja oikeastaan jokainen lääkäri tekee johtamistyötä ammatillisissa tiimeissä. Itselläni oli tänne tullessa ehkä hieman sellaisia ajatuksia, että haluanko tehdä esimiestyötä vai palata kokonaan kliiniseen työhön. Huomaan kuitenkin, että kun täällä on käsitelty tiettyjä asioita, jotka ovat olleet omassa esihenkilötyössä haasteellisia, niin on hahmottunut se, että haluankin tehdä esimiestyötä."

Tiina Lehtinen ja Teea Tuominen suosittelevat ELJ-koulutusta kaikille lääkäreille, joiden tehtäviin kuuluu johtamistyötä.