Jäsenmaksut

Lääkäriliiton jäsenmaksu on tänä vuonna 512 euroa. Sillä saat kaikki liiton tarjoamat palvelut ja se sisältää myös Lääkärien työttömyyskassan maksut. Kassan jäsenyyttä sinun on haettava erikseen.

Jäsenmaksun voi suorittaa kerralla tai kolmessa erässä. Mikäli suoritat maksun erissä, käytä samaa laskua ja viitenumeroa kaikissa maksusuorituksissa, sillä toisesta ja kolmannesta erästä ei lähetetä laskua. Eräpäivät ovat helmi-, maalis- ja huhtikuussa.

Jäsenmaksu on vähennyskelpoinen verotuksessa. Lääkäriliitto lähettää verottajalle selvityksen vuoden aikana liittoon kirjautuneista jäsenmaksuista.

Jäsenmaksun tasosta, porrastuksesta ja alennusperusteista päättää valtuuskunta.

Alennukset jäsenmaksuista

Kahden edellisen vuoden aikana valmistuneet ja yli 70-vuotiaat saavat automaattisesti alennuksen tai vapautuksen jäsenmaksusta ilman erillistä hakemusta. Myös opiskelijalle jäsenyys on automaattisesti maksuton. Muilla perusteilla myönnettäviä alennuksia jäsenen on itse haettava.

Alennusperusteet, joiden perusteella voit hakea alennusta:

• Eläkkeellä olevat ja eläkkeelle kuluvana vuonna jäävät, alennus alkaa seuraavan kalenterivuoden alusta. Alennusta saa 70 vuoden ikään asti, maksuvapautus alkaa seuraavan kalenterivuoden alusta.
  • Hoitovapaalla tai sairaan omaisen hoidon vuoksi yhtäjaksoisesti poissa työelämästä vähintään puoli vuotta
  • Työkyvyttömyyseläke tai kuntoutustuki vähintään puoli vuotta
  • Sairauspäivärahalla yhtäjaksoisesti vähintään puoli vuotta
  • Työtön yhtäjaksoisesti vähintään puoli vuotta
  • Ulkomailla pysyvästi tai vähintään vuoden yhtäjaksoisesti asuva, jona aikana ei tee lääkärintyötä Suomessa
  • Äitiys-, isyys- ja/tai vanhempainvapaalla yhtäjaksoisesti vähintään puoli vuotta

Jäsenmaksualennukset myönnetään kalenterivuodeksi kerrallaan lukuun ottamatta pysyviä alennuksia. Kuluvan vuoden alennukset on haettava 30.9. mennessä. Alennus myönnetään sille vuodelle, jolle se suurimmaksi osaksi ajoittuu. Kahta alennusperustetta ei voi yhdistää (esim. äitiys- ja hoitovapaa). Voit hakea alennusta verkkopalvelussa Fimnet-tunnuksella.

Usein kysyttyä

• Mistä voin tilata jäsenkortin?

• Voinko tilata sähköisen jäsenkortin, jos puhelimessani ei ole toimivaa internet-yhteyttä?

• Kenelle sähköinen jäsenkortti lähetetään?

• Kuinka paljon sähköisen jäsenkortin lataaminen maksaa?

• Mikä on sähköisessä jäsenkortissa oleva 2D-koodi ja mihin voin käyttää sitä?

• Mitä opiskelijajäsenyys maksaa?

• Kuuluuko matkavakuutus liiton jäsenmaksuun?

• Mistä saan Lääkärikalenterin?

• Voivatko jäsenet käyttää liiton logoa käyntikortissa, mainoksissa ja leimasimessa?

• Leimasin katosi tai varastettiin, minne siitä pitää ilmoittaa?