Kortinlukija ammattikorttia varten

Jokainen Lääkäriliiton jäsen voi tilata vain yhden kortinlukijan maksutta.
Lääketieteen opiskelijat voivat tilata laitteen valmistumisensa jälkeen saatuaan Valviralta oikeuden harjoittaa lääkärin ammattia.
Tilauslomake aukeaa kun jäsenrekisteriin on tallentunut muutos opiskelijajäsenestä lääkärijäseneksi (tässä voi olla pieni viive).

Kortinlukija toimitetaan Lääkäriliiton jäsenrekisterissä ilmoitettuun osoitteeseen Suomessa. Laitteen toimitusaika on noin 3-4 viikkoa.

Tilaus tehdään sivun alaosasta löytyvällä lomakkeella. Tarkistathan jäsentietosi ajantasaisuuden tilauksen yhteydessä ja korjaat niitä tarvittaessa Tietoni-palvelussa.

Kortinlukijan asennus

Kortinlukija toimii kannettavissa tietokoneissa ja pöytäkoneissa, joissa on Windows, macOS tai Linux -käyttöjärjestelmä. Kortinlukijan malli on SCR3310 v2 USD Smart Card Reader.

E-reseptipalvelu Kelain toimii Windows-käyttöjärjestelmän versioilla 7, 8 ja 10 sekä macOS -versioilla 10.10 (Yosemite) tai uudempi. Selaimiksi käyvät Internet Explorer, Firefox, Google Chrome ja Safari. Firefox-selain vaati lisäasetuksia käyttöönoton yhteydessä.

1. Liitä kortinlukija tietokoneen USB-liittimeen. Kortinlukijan tarvitsema ajuri asentuu automaattisesti.
2. Lataa ja asenna kortinlukijaohjelmisto sivulta https://dvv.fi/kortinlukijaohjelmisto. Tarkemmat ohjeet löytyvät saman sivun alareunan ohjeista. DigiSign-kortinlukijaohjelmiston version tulee olla 4.0 tai uudempi.
3. Firefox-selain vaatii lisäasetuksia: https://www.laakariliitto.fi/palvelut/jasentuotteet/kortinlukija/firefox-lisaasetukset/.
4. Aseta kortti lukijaan. DigiSign-kuvake muuttuu harmaasta keltaiseksi.
5. Olet valmis käyttämään Kelainta.

Lisätietoa Kelaimen käytöstä ja e-reseptin kirjoittamisesta http://www.laakariliitto.fi/laakarin-tietopankki/resepti-ja-muut-lomakkeet/e-resepti/ .

Ongelmia e-reseptin kirjoittamisessa

Varmennekortin PIN- ja PUK-tunnuslukujen käytössä ja ongelmatilanteissa opastaa Digi- ja väestötietoviraston neuvonta, https://dvv.fi/neuvonta-ja-tuki, puhelin: 0600 9 6160.

E-reseptin tekniseen onnistumiseen vaikuttaa monta tekijää: selainohjelma, tietokone, kortinlukija, kortinlukijaohjelmisto, Kelain-ohjelma ja yhteyden muodostuminen e-reseptikeskuksessa sekä osatekijöiden yhteensopivuus.

Ongelman selvittämiseksi yritä uudestaan:

• jonkin ajan kuluttua
  • käyttämällä toista selainohjelmaa
  • toisella tietokoneella
  • jonkun tutun tietokoneella, omalla kortinlukijalla
  • jonkun tutun tietokoneella ja kortinlukijalla

Valitettavasti Lääkäriliitolla ei ole mahdollisuutta henkilökohtaiseen tietotekniseen neuvontaan tai apuun.

Ohjeita Kelaimen kirjautumisongelmiin: https://www.kanta.fi/ammattilaiset/jos-kelaimeen-kirjautuminen-ei-onnistu
Kelaimen tuen yhteystiedot ammattilaisille:

Kelaimen käyttöönoton ongelmissa voit ottaa yhteyttä myös maksulliseen Helpson-palveluun. Helpson pystyy asentamaan kortinlukijaohjelman etäyhteyden avulla. He voivat myös tulla tarvittaessa luoksesi auttamaan asentamisessa. Apua saat numerosta 0600 10 100 (2,25 €/min + pvm/mpm). Lisätietoa ja etätukiohjelman lataus www.helpson.fi: http://www.helpson.fi/.

Et ole kirjautunut sisään.