Yliopistosektorille työtaisteluvaroitus

Toiminnot

Lääkäreitä työehtosopimusneuvotteluissa edustava JUKO sekä muut pääsopijajärjestöt JHL ja Pardia ovat antaneet työtaisteluvaroituksen työehtosopimusneuvotteluiden vauhdittamiseksi. Kohdennettu työtaistelu toteutetaan Helsingin yliopistossa lakkona 28.2.2018, mikäli neuvotteluissa ei päästä sitä ennen sopimukseen. Muissa yliopistoissa ja harjoittelukouluissa järjestetään Helsingin yliopiston henkilöstöä tukevia mielenilmauksia.

Lakkovaroitus koskee myös yliopistoissa työskenteleviä Lääkäriliiton jäseniä. Lääkäriliitto on käsitellyt asiaa edunvalvontajaoksessa ja hallituksessa, joissa on päätetty sitoutua mahdolliseen lakkoon. Lakkoavustuksista päätetään 13.2. hallituksen kokouksessa. Avustuksien suuruus tulee tiedoksi tälle sivulle. Lakon piiristä on rajattu ulkopuolelle mm. ihmisten ja eläinten välttämätön hoito sekä väitöksiin osallistuvat. Ks. myös JUKOn laatima yleisimmin kysytyt kysymykset lakosta. Mikäli sinulla on kysymyksiä työtaisteluvaroituksesta, olethan yhteydessä Lääkäriliittoon.

Lisätietoa Lääkäriliiton jäsenille antaa:

Lääkäriliiton lakimies Konstantin Laakkonen
konstantin.laakkonen@laakariliitto.fi, p. 09 393 091 (vaihde yhdistää lakimiehelle)

JUKO tiedottaa seuraavasti:

Yliopistosektorin pääsopijajärjestöt JUKO, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Palkansaajajärjestö Pardia ovat antaneet työtaisteluvaroituksen valtakunnansovittelijantoimistoon ja työnantajalle.

Sopimusneuvottelut jatkuvat työtaisteluvaroituksesta huolimatta, mutta jos neuvottelutulokseen ei päästä 27.2. mennessä, kohdennettu työtaistelu toteutetaan Helsingin yliopistossa lakkona 28.2.2018 kello 0.00–24.00 välisenä aikana. Muissa yliopistoissa ja harjoittelukouluissa järjestetään Helsingin yliopiston henkilöstöä tukevia mielenilmauksia.

Lakkoon osallistuvat kaikki Helsingin yliopistossa työskentelevät yliopistojen yleisen työehtosopimuksen piiriin kuuluvat JUKOn, JHL:n ja Pardian jäsenet.

Työnantaja haluaa sanella, ei neuvotella

Yliopistosektori on ollut sopimuksettomassa tilassa helmikuun alusta alkaen. Neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta eivät etene, sillä työnantaja on osoittanut koko neuvotteluprosessin ajan väheksyvää asennetta henkilöstöä kohtaan.

• Vaatimattomat palkankorotusesitykset eivät osoita arvostusta henkilöstön tekemää arvokasta työtä kohtaan. Yliopistoilla on varaa palkankorotuksiin toiminnan kärsimättä, sillä yhdenkään yliopiston tilinpäätös ei ollut alijäämäinen vuonna 2016. Lisäksi valtion rahoitusleikkaukset on jo kompensoitu massiivisilla henkilöstön vähennyksillä.
  • Työnantaja haluaa sanella palkat. Työnantaja ajaa yksipuolisesti palkkausjärjestelmän uudistamista, joka siirtäisi palkanmuodostusta enemmän paikalliselle tasolle. Tässä mallissa työnantaja määrittelisi selkeästi yksipuolisesti, ketkä saisivat palkankorotuksen.
  • Työnantaja ei suostu keskustelemaan palkansaajille tärkeistä tavoitteista, kuten määräaikaisten työntekijöiden aseman parantamisesta, työajan käytön järkevöittämisestä ja kohtuullisista palkankorotuksista.

Vaikka lakkovaroitus on annettu, neuvottelut toki jatkuvat. Järjestöt toivovat edelleen, että sopu löytyy ennen työtaistelutoimien aloittamista. Jos neuvottelutulokseen ei kuitenkaan päästä eikä neuvotteluissa tapahdu huomattavaa edistymistä, järjestöillä on valmius tehdä päätöksiä työtaistelun laajentamisesta.

Me olemme yliopisto!

Jäsenille tiedotetaan neuvottelujen etenemisestä sekä työtaistelutoimenpiteistä JUKOn ja liittojen verkkosivujen sekä sosiaalisen median kanavien kautta.

Me olemme yliopisto -henki on jälleen tarpeen! #meolemmeyliopisto

Seuraa JUKOn viestintää: