Valtakunnallinen apteekkisopimustietojen välityspalvelu käyttöön

Suomen Apteekkariliitto on rakentanut apteekkisopimusten tiedonvälitysjärjestelmän kaikkien apteekkien käyttöön. Uusi järjestelmä mahdollistaa tietoturvallisen tavan välittää tietoa apteekkisopimuspotilaista toisille apteekeille.

Apteekki kirjaa tiedot sopimuspotilaista palvelimelle, josta järjestelmä tarkistaa automaattisesti onko pkv- tai huumausaineita sisältäviä lääkkeitä apteekista hakevalla henkilöllä voimassa oleva apteekkisopimus. Jos sopimus löytyy, voidaan ao. lääkkeet toimittaa vain sopimusapteekista.

Uusi toimintamalli muuttaa jonkin verran olemassa olevia käytäntöjä. Tiedonvälitysjärjestelmä koskee ainoastaan sellaisia potilaita, joiden apteekkisopimus sisältää pkv-, huume- tai psykotrooppisia lääkeaineita sisältäviä valmisteita. Jos sopimuksessa on muita valmisteita, ei tieto sopimuksesta välity muille apteekeille.

Uuden järjestelmän etuna on valtakunnallisuus ja helppokäyttöisyys apteekeille. Lisäksi se parantaa potilaiden tietosuojaa. Tieto sopimuksesta menee muille apteekeille ainoastaan silloin, jos potilas yrittää hakea sopimusvalmisteita muualta kuin sopimuksen mukaisesta apteekista.

Apteekkariliitto on saanut luvan järjestelmälle Tietosuojalautakunnalta. Sitä koskeva päivitetty ohjeistus löytyy Valviran ja Apteekkariliiton verkkosivuilta.