Työnohjaus ja esteettinen kirurgia arvonlisäveron piiriin

Esteettinen kirurgia ja merkittävä osa työnohjauksesta muuttuvat toukokuun alusta arvonlisäverollisiksi. Lääkäriliitto ja alan lääkärien yhdistykset löytävät uudistuksesta useita ongelmakohtia.

Estettisestä kirurgiasta ja työnohjauksesta peritään toukokuun alusta arvonlisäveroa 24 %. Verohallinto on julkaissut uuden ohjeen terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotuksesta. Terveydenhoito- ja sairaanhoitopalveluiden myynti on edelleen arvonlisäverotonta.

Esteettisen kirurgian muutos arvonlisäverolliseksi perustuu Euroopan unionin tuomioistuimen päätökseen maaliskuulta 2013. Tuomio käsitteli Ruotsissa syntynyttä kiistaa esteettisten ja hoidollisesti perusteltujen toimenpiteiden verotuksesta.

Tuomioistuin katsoi, että arvonlisäverotonta on hoito, jonka tarkoituksena on sairauksien diagnosointi, hoitaminen ja parantaminen.

Ohjeessa muistutetaan, ettei raja esteettisen ja korjaavan plastiikkakirurgian välillä ole aina selvä. Palvelu on arvonlisäverotonta, jos tarkoituksena on hoitaa potilaita, jotka tarvitsevat sairauden, vamman tai synnynnäisen fyysisen vajavaisuuden takia esteettisiä plastiikkakirurgisia toimenpiteitä. Hoidon tulee olla lääketieteellisesti perusteltua.

Jos Kela myöntää korjaavasta tai esteettisestä toimenpiteestä sairasvakuutuskorvauksen, on palvelu arvonlisäverotonta.

– Tässä katsotaan sitä EUT:n tuomion edellytystä, että toimenpiteen on ollut tarkoitus hoitaa henkilöä, joka tarvitsee sairauden, vamman tai synnynnäisen fyysisen vajavaisuuden vuoksi esteettistä hoitoa. Kelalla on tähän asiantuntemusta, johtava veroasiantuntija Päivi Taipalus Verohallinnosta sanoo.

Jos hoidon tarkoitus on puhtaasti kosmeettinen, on esteettinen kirurgia arvonlisäverollista. Arvonlisäverollisuus koskee myös kosmeettisin perustein tehtäviä pistoshoitoja, kuten täyteaine- ja botuliinipistoksia sekä kuorintahoitoja.

Yhtenäinen linja työnohjaukseen

Arvonlisäverotuksen muutos koskee myös työnohjausta.

Mielenterveyslain mukaan mielenterveyspalvelujen antaminen edellyttää toimivaa työnohjausta. Uuden ohjeen mukaan tämä työnohjaus on arvonlisäverollista.

Ohjaus- ja konsultaatiopalvelun muodossa annetusta työnohjauksesta pitää maksaa arvonlisäveroa, sillä ohjaus ja konsultointi kohdistuvat hoidon antajaan. Myös psykoterapiaan antamiseen liittyvän työnohjauksen katsotaan kuuluvan arvonlisäveron piiriin. Ohjeen perusteluissa mainitaan muun muassa, ettei työnohjaaja tapaa potilasta eikä tiedä, kuka hän on.

Liitto vastusti verotuksen muutosta

Lääkäriliitto vaati valmistelussa psykoterapian työnohjauksen ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden antaman työnohjauksen ja konsultaation säilyttämistä arvonlisäveron ulkopuolella. Liitto viittasi myös Suomen Esteettiset Plastiikkakirurgit ry:n lausuntoihin esteettisen kirurgian arvonlisäverosta. Yhdistys muun muassa korosti, että hoitavan lääkärin arvion tulee olla riittävä peruste veron määräytymiselle.

Liitto korosti lausunnossaan, että lääkärin antama työnohjaus tai konsultaatio toiselle terveydenhuollon ammattihenkilölle on konsultaatiota potilaan optimaalisen hoidon toteuttamiseksi, vaikka potilas ei olisikaan läsnä. Psykoterapian työnohjaus on puolestaan potilaan hoitoa, jossa käsitellään potilaan sairauden hoitoa ja parantumisprosessia potilastietojen ja psykoterapeutin havaintojen pohjalta.

Liitto muistutti, että työnohjaus voidaan tässä mielessä rinnastaa esimerkiksi laboratoriotutkimusten ja röntgenkuvien tulkintaan. Työnohjauksessa kaikki potilasasiakirjat ovat saatavilla, joten tilanne ei eroa muusta ammatillisesta konsultaatiosta.

– Olemme pettyneitä, ettei lausuntojen pohjalta kuitenkaan tullut muutoksia. Tilannetta seurataan nyt tarkasti ja liitto tekee yhteistyötä asiassa Suomen Esteettiset Plastiikkakirurgit ry:n, Privaattidermatologit ry:n, ja Lääkärityönohjaajat-alaosaston kanssa, jotta jäsentemme etu toteutuu ja tarvittaessa ryhdytään toimenpiteisiin, Lääkäriliiton neuvottelujohtaja Laura Lindholm kertoo.

Aiheesta kerrotaan lisää Lääkärilehdessä 8/2014.

Terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotuksen uudistunut ohje on esillä myös Lääkäriliiton järjestämässä verokoulutustilaisuudessa 17.3.2014. Lue lisää koulutuksesta täältä.