TAYS:n toimialuejohtajan valinta viedään hallinto-oikeuteen

Lääkäriliitto avustaa TAYS:n lääkäreitä hallinto-oikeuteen tehtävän valituksen teossa.

Sairaalan pääluottamusmies ja 60 lääkäriä tekivät oikaisuvaatimuksen ylihoitajan valinnasta toimialuejohtajan sijaiseksi, mutta Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallitus hylkäsi vaatimuksen.

Valituksessa kritisoidaan valinnan menettelytapaa ja vaaditaan päätöksen oikaisua. Lääkäriliiton hallitus päätti liiton toimista helmikuun kokouksessaan. Lisäksi liitto on lähettänyt sairaanhoitopiirin johdolle uuden päätöstä paheksuvan kirjeen. Liitto seuraa tilannetta tarkasti.

Ylihoitaja nimitettiin lokakuussa toimialue 2:n johtajan sijaiseksi 11 kuukauden ajaksi. Toimialaan kuuluvat muun muassa gastroenterologian, kirurgian ja syöpätautien vastuualueet. Ylihoitajalta on nyt siirretty pois lääkärien palkkaamiseen ja virkaan ottamiseen liittyvät tehtävät sekä lääketieteellistä arviota koskevat asiat.

Periaatteellinen kysymys

Lääkäriliiton linjauksen mukaan jokaisen pääasiallisesti kliinistä työtä tekevän lääkärin hallinnollisena ja ammatillisena esimiehenä tulee olla lääkäri. Lisäksi linjauksessa todetaan, että virkanimikkeiden tulee olla selkeitä, tehtävää ja sen ammatillisia ja koulutuksellisia vaatimuksia kuvaavia.

– Nämä ovat tärkeitä periaatteellisia kysymyksiä. Huomauttamista on itse päätöksen sisällöstä ja sen menettelyprosessista. Talon sisällä on ollut ristiriitaisia käytäntöjä toimialuejohtajien sijaisuuksien täyttämisessä, jäsenpalveluiden johtaja Anu Mustakari tiivistää.

Johtosääntömuutoksista on viime kuukausien aikana noussut esiin epäselvyyksiä eri puolilla maata. Jäsenten ja erityisesti luottamusmiesten tuleekin olla valppaina, jos omassa organisaatiossa suunnitellaan muutoksia.

– TAYS:n pääluottamusmies oli toimialuejohtajan sijaisen nimityksestä välittömästi yhteydessä liittoon ja hän on tehnyt tässä paljon työtä, neuvottelujohtaja Laura Lindholm kiittelee.

Aiheesta lisää myös Lääkärilehdessä 10/2014.