Sopimusmalli e-reseptiin liittymisestä valmistuu pian

Lääkäriliitto on mukana valmistelemassa sopimusta lääkäriasemien ja ammatinharjoittajien liittymisestä sähköiseen lääkemääräykseen. Liitto suosittelee yksityislääkäreitä odottamaan lähiaikoina valmistuvaa sopimusmallia. Sitä ennen ei kannata tehdä muita e-reseptiin liittyviä sopimuksia.

Yksityiset lääkäriasemat valmistautuvat liittymään sähköiseen lääkemääräykseen eli e-reseptiin. Järjestelmään tulee liittyä huhtikuuhun 2014 mennessä, mutta osa lääkäriasemista on liittymässä sähköiseen reseptiin jo tänä syksynä.

Lääkärikeskuksissa toimivat ammatinharjoittajat liittyvät reseptijärjestelmään samalla kun kyseinen lääkärikeskus tulee mukaan järjestelmään. Kela edellyttää asiasta erillistä sopimusta ammatinharjoittajan ja lääkärikeskuksen välillä. Lääkäriliitto on mukana valmistelemassa tätä sopimusta yhdessä Hammaslääkäriliiton, Lääkäripalveluyritykset ry:n, THL:n, Kelan ja Valviran kanssa. Valtaosa sopimuksen ehdoista ja velvoitteista tulee koskemaan lääkäriasemia, sillä ne toimivat palvelun teknisinä liittyjinä.

Valmistelu loppusuoralla

Sopimuksen valmistelu on jo loppusuoralla. Lääkäriliiton hallitus käsittelee sitä lokakuun lopussa pidettävässä kokouksessa, jonka jälkeen sopimusta käsitellään vielä yhteistyöryhmässä.

Lääkäriliitto suosittelee, etteivät ammatinharjoittajat allekirjoittaisi mitään sähköiseen reseptiin liittyviä sopimuksia ennen kuin liiton hyväksymä sopimusmalli on vahvistettu.

Vastaavanlaista sopimusta valmistellaan myös yhtiömuotoisesti lääkäriasemilla toimiville palveluntuottajille.

Mallisopimusten sisällöstä kerrotaan liiton jäsenille tarkemmin heti niiden valmistuttua.

Lisätietoja: johtaja Heikki Pärnänen, puh. 040 546 5316, lakimies Kati Lehtonen puh. 0400 781 003 ja terveyspoliittinen asiantuntija Lauri Vuorenkoski puh. 044 563 0556.

Lue myös Yksityisen sektorin liityttävä sähköiseen reseptiin – ammatinharjoittajan toimenpiteet.