Ryhdy mentoriksi maahanmuuttajalle!

Lääkäriliitto on lähtenyt mukaan Akavan mentorointiohjelmaan, jonka tarkoituksena edistää korkeakoulutettujen turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien kouluttautumista ja työllistymistä. Liitto etsii nyt mentoreita.

Akavan tänä syksynä käynnistyneen mentorointiohjelman tavoitteena on tarjota maahanmuuttajille oman alan mentoreita lähellä kotipaikkakuntaa. Mukaan on lähtenyt 15 Akavan jäsenjärjestöä.

Työvoimaviranomaiset ja muut tahot voivat lähettää mentoreita haluavan maahanmuuttajan yhteys- ja koulutustiedot osoitteeseen maahanmuuttajat@akava.fi. Akava välittää tiedot sopivan jäsenliiton yhteyshenkilölle.

– Lääkäriliitto haluaa olla osaltaan mukana turvapaikanhakijoiden kotouttamisessa. Toivomme, että mahdollisimman moni lääkäri eri puolilta maata ryhtyisi mentoriksi. Mentorina voi toimia joko syntyperäinen suomalainen tai Suomeen aikaisemmin tullut maahanmuuttajalääkäri, sanoo Lääkäriliiton koulutusasiantuntija Sami Heistaro.

Mentorina toimiminen tarjoaa mahdollisuuden auttaa vaikeista tilanteista tulevia kollegoja. Samalla se antaa tilaisuuden itsekin oppia toisesta kulttuurista tulevalta.

Heistaro uskoo, että mentoroitavalle tärkeintä on saada paikallinen oman alan kontakti sekä tuntea olevansa tervetullut Suomeen ja suomalaiseen kollegakuntaan. Mentoroinnissa olennaista on antaa tietoa perusasioista kuten minkä tyyppisissä tehtävissä lääkärit Suomessa toimivat, millainen terveydenhuoltojärjestelmämme on jne.

Lääkäriliitto aikoo järjestää mentoreille alkuvuonna perehdytystilaisuuden. Ensi vuoden aikana on tarkoitus järjestää lisäksi seminaari maahanmuuttajille.

Akavan mentorointimalli

Mentoroinnin tavoitteena on antaa kollegiaalista tietoa oman alan työstä ja työmarkkinoista Suomessa. Mentori / mentoripari tapaa mentoroitavan 3–5 kertaa. Kunkin tapaamisen kesto on noin 1,5 tuntia.

• ensimmäinen tapaaminen: tutustuminen ja nykytilan kartoitus
  • toinen tapaaminen: oman alan työmarkkinat ja koulutusmahdollisuudet
  • kolmas tapaaminen: suomalainen työelämä ja suomen kieli
  • neljäs - viides tapaaminen: mentoroitavan työuran hahmottelu ja tiekartan tekeminen