PuhTi-palvelu uudistuu

Lääkärikartellin puhelinpalkkioiden tilitysten seurantajärjestelmä PuhTi uudistuu vuoden 2013 alussa. Muutoksella järjestelmä ajanmukaistetaan teknisesti. Uudistus helpottaa ja selkeyttää palvelua. Tilitysten seuranta nopeutuu, sillä jatkossa ne päivittyvät palveluun joka päivä. Ammatinharjoittajat voivat tulostaa järjestelmästä suoraan raportin veroselvitystä varten.

Varmistathan, että yhteys- ja tilitietosi PuhTi-palvelussa ovat ajan tasalla. Ilman asianmukaisia yhteystietoja palkkioita ei voida tilittää.

Lääkäriliiton jäsenet voivat päivittää tietonsa Tietoni-palvelussa www.laakariliitto.fi/tietoni. Jatkossa kaikissa Lääkäriliiton ja FiMnetin palveluissa tarvittavia tietoja ylläpidetään Tietoni-palvelussa. Siksi Tietoni-palvelussa kerätään nyt enemmän tietoa kuin aiemmin. PuhTi-käyttäjien tilinumero ilmoitetaan Tietoni-palvelun kautta, ja sinne on merkittävä tieto ennakkoperintärekisteriin kuu-lumisesta.

PuhTi on lääkärien, hammaslääkärien ja eläinlääkärien puhelinreseptipalkkioiden tilitysten seurantajärjestelmä. Sitä voivat käyttää Lääkärikartellin jäsenliittojen (Suomen Lääkäriliitto, Suomen Hammaslääkäriliitto ja Suomen Eläinlääkäriliitto) ammatinharjoittajina tai osakeyhtiönä Y-tunnuksella toimivat jäsenet. Ennakkoperintärekisteriin kuulumattomilta käyttäjiltä pidätetään 60 prosentin ennakonpidätys.

PuhTi-palvelun avulla apteekki voi periä potilaalta puhelinreseptipalkkion, joka tilitetään lääkärille yksilöintitunnuksen perusteella. Palkkiot tilitetään kootusti kaksi kertaa vuodessa. Palvelusta peritään 3 prosentin korvaus kulujen kattamiseksi. Lisäksi apteekit perivät 0,34 euroa/tilitys.

Palveluun voi liittyä osoitteessa www.fimnet.fi/puhti. Omia tietoja ja palkkioerittelyitä voi selata FiMnet-tunnuksilla. Uudet tunnukset voi tarvittaessa tilata osoitteesta www.fimnet.fi/tunnus. FiMnet-tunnukset tarvitaan myös Tietoni-palveluun.

PuhTi-palvelua ylläpitää Suomen Lääkäriliiton koulutus- ja tietopalveluyhtiö Lääkärikompassi.

Lisätietoja: Lääkärikompassin atk-suunnittelija Markku Viitamäki puh. 09 393 0720, koulutussihteeri Taina Salminen puh. 09 393 0805 ja Lääkäriliiton jäsenpalvelupäällikkö Anu Mustakari puh. 09 393 0823 sekä sähköpostitse asiakaspalvelu@fimnet.fi.