PuhTi-palkkioita voi periä vain puhelinresepteistä, ei e-resepteistä

Lääkärikartellin puhelinreseptien tilitysjärjestelmä PuhTi koskee nykyään vain puhelinresepteistä perittäviä palkkioita.

Sähköisten lääkemääräysten eli e-reseptien lääkäripalkkioiden käsittelystä ei Lääkärikartellin ja Apteekkariliiton välisessä sopimuksessa sen sijaan ole sovittu. Apteekit eivät siis tällä hetkellä voi periä e-resepteistä palkkioita lääkärin puolesta.

– Mikäli lääkäri haluaa resepteistään palkkiota apteekin kautta, pitää muistaa käyttää edelleen puhelinreseptiä e-reseptin sijasta.  Jos lääkäri haluaa käyttää e-reseptiä, pitää reseptipalkkio reseptin kirjoittamisesta tai sen uusimisesta periä muuten kuin apteekin kautta, Lääkäriliiton neuvottelujohtaja Laura Lindholm neuvoo.

Lääkäriliiton edunvalvontajaos on linjannut, että e-reseptipalkkio on perittävissä silloin, kun potilas asioi hoitavan lääkärinsä kanssa muutoin kuin vastaanotolla, ja lääkäri osana antamiaan hoito-ohjeita tekee e-reseptin määräämästään hoidosta. Lisäksi palkkio olisi perittävissä silloin, kun lääkäri muutoin kuin vastaanottokäynnin yhteydessä uusii potilaan pyynnöstä tämän reseptejä, esimerkiksi apteekin välittämän sähköisen lääkemääräyksen.

PuhTi-palvelusta käydään neuvotteluja

Lääkärikartelli ja Apteekkariliitto neuvottelevat PuhTi-sopimuksen sisällöstä vuoden 2014 aikana.  Neuvotteluissa on tarkoitus keskustella myös mahdollisuudesta laajentaa PuhTi-palvelua koskemaan myös e-reseptejä.

PuhTi on lääkärien, hammaslääkärien ja eläinlääkärien puhelinreseptipalkkioiden tilitysten seurantajärjestelmä. Sitä voivat käyttää Lääkärikartellin jäsenliittojen (Suomen Lääkäriliitto, Suomen Hammaslääkäriliitto ja Suomen Eläinlääkäriliitto) ammatinharjoittajina tai osakeyhtiöinä Y-tunnuksella toimivat jäsenet.

Lisätiedot ja järjestelmään liittyminen: www.fimnet.fi/puhti