Poikkeustilastakin selvitään yhdessä

Poikkeustila on varsin dramaattinen päätös. Tilanne vaatii kaikilta ponnistuksia, mutta yhteisvoimin selviämme tästä. Lääkärikunta on varautunut poikkeustilanteisiin ja potilaat hoidetaan hyvin.

Maanantaina 16.3. klo 16.56 tuli valtioneuvoston tiedote, että hallitus on todennut yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa Suomen olevan poikkeusoloissa koronaviruksen vuoksi. Hallitus antaa valmiuslain käyttöönottoasetuksen eduskunnalle tänään tiistaina 17. maaliskuuta 2020.

Poikkeustila on varsin dramaattinen päätös. Ensimmäistä kertaa Suomessa sotien jälkeen valmistellaan valmiuslain käyttöönottoa. Lisää tietoa saadaan päivittäin sekä THL:n että valtioneuvoston, ministeriöiden ja eduskunnan viestinnästä.

Poikkeustila rajoittaa voimakkaasti niin vanhusten kuin lastenkin liikkumista. Valtioneuvoston päätöksellä rajoitetaan yli kymmenen hengen kokoontumisia 13.4.2020 saakka tavoitteena hidastaa koronaviruksen leviämistä. Valtakunnan rajojen sulkeminen on myös raju päätös.

Terveydenhuollon näkökulmasta lisätään korona-testauksia. Sosiaali- ja terveydenhuollon kapasiteettia hoitaa epidemiaa kasvatetaan mm. vähentämällä kiireettömän hoidon tarjontaa.

Kriittisen henkilöstön – kuten lääkärit ja hoitajat – osalta voidaan poiketa työaikalain ja vuosilomalain määräyksistä sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Myös yksityisen terveydenhuollon kapasiteettia ja henkilöstöä voidaan määrätä käyttöön.

Päätös Tampereen lääkäripäivien peruuttamisesta oli välttämätön. Myös Lääkäriliitto on perunut kaikki koulutustilaisuuteensa huhtikuun loppuun saakka. Jatko arvioidaan tilanteen mukaan. Liiton toimintaa on sopeutettu vallitsevan tilanteen mukaisesti - etätöitä suositaan, ja tarvittavat kokoukset pyritään hoitamaan digitaalisesti. Virkaehtosopimusneuvottelut ovat menossa, ja niiden etenemisestä tiedotamme verkkosivuillamme ja Twitterissä.

Kaikkien lääkärien on syytä noudattaa tarkasti viranomaisten ja työnantajien ohjeistuksia. Tärkeää on myös muistaa, että sairaana on jäätävä kotiin. Voimia kaikille tässä uudessa, poikkeuksellisessa tilanteessa!