Pakkolakipaketti lähtee lausuntokierrokselle

Hallituksen pakkolait lähtevät lausuntokierrokselle. Palkansaajakeskusjärjestöt ovat tyrmänneet hallituksen esityksen heikentää työehtoja.

Sopimusvapautta heikentävien lakien piti olla voimassa kolmen vuoden määräajan, mutta eilen julkistetun lakipaketin kustannusarviolaskelmat on tehty sen mukaan, että päätökset olisivat pysyviä. Työmarkkinajärjestöillä on mahdollisuus kommentoida luonnosta 9. joulukuuta asti.

Lääkäriliitto toteutti jäsenilleen kyselyn, jossa kartoitettiin jäsenten mielipiteitä hallituksen pakkolaeista. Lääkärit vastustavat pitkien vuosilomien leikkaamista ja työpäivän pidentämistä ilman korvausta. Lomarahojen pieneneminen olisi helpoimmin hyväksyttävissä. Valmiutta säästöihin löytyy, mutta päivystysrasitus ja suuri työsidonnaisuus huomioiden on ymmärrettävää, että lääkäri karsii mieluummin rahasta kuin vapaa-ajasta. Jäsenkyselyn tulokset

Akavan tiedote pakkolaeista

Palkansaajakeskusjärjestöjen kannanotto

Työ- ja elinkeinoministeriö: Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi kilpailukykyä vahvistavista toimista