Monenlaisia huijauksia jälleen liikkeellä

Huijaussoittoja ja kirjeitä on jälleen liikkeellä. Puhelimessa ei pidä lähetä keskustelemaan asiasta, eikä mahdollisesti lähetettyä laskua maksaa.

Tällä kertaa huijarit ovat markkinointimielessä ottaneet puhelimitse yhteyttä erilaisten verkkotunnusten (domain, com, net, org, info, live ym.) rekisteröintiin, linkityksiin ja verkkojen päivityksiin liittyen. Markkinoivat tahot viittaavat soitoissaan mm. tietoturvasäännöksiin. Tyypillistä on, että puhelu etenee nopeasti päättyen vahvistukseen uudesta tilauksesta tai päivityksestä, ilman että henkilö on edes ymmärtänyt tilaavansa jotakin. Lasku, joka on huomattava, seuraa perässä.

Kaikissa tapauksissa on tärkeää ensisijaisesti olla hereillä, kun tällainen puhelu tai muu yhteydenotto tulee ja ilmaista heti, ettei ole ostamassa, liittymässä tai tarvitsemassa mitään palvelua, rekisteröintiä tai päivitystä. Puhelimessa ei pidä lähetä keskustelemaan asiasta eikä mahdollisesti lähetettyä laskua maksaa.

Lisäksi huijarit ovat ottaneet yhteyksiä kirjeitse englannin kielellä esim. kansainvälisten matrikkeleiden tai asiantuntijajulkaisujen päivittämistä varten. Näissä tapauksissa katalogissa saattaa olla lääkärin nimi, mutta esim. erikoisala puuttuu tai asiantuntijatiedot on väärin merkitty ja tietoja pyydetään päivittämään. Näissäkin tapauksissa kannattaa olla varovainen eikä yhteydenottoihin pidä vastata, jos ei ole nimeään tai tietojaan antanut julkaisuun, sitä virallisesti tilannut tai ylipäätään tunne asiaa. Monesti ulkomaisissa teksteissä on havaittavissa kirjoitusvirheitä tai omituisia sanavalikoimia ym. jotka viittaavat epämääräiseen toimintaan. Eli vastaamista ja reagointia pitää näissäkin välttää. Yhteydenotoista on saattanut seurata tuhansien eurojen lasku.

Jos markkinoivalta taholta tulee jotain postia tai vahvistuta ym., niin paikallaan on välitön reklamaatio siitä, ettei ole tilannut mitään ja lisäksi on hyvä olla tarvittaessa yhteydessä kuluttajaviranomaiseen tai poliisiin.

Harhaanjohtavalla tavalla aikaansaadut sopimukset eivät ole juridisesti päteviä ja toiminta saattaa jopa täyttää rikoksen tunnusmerkistön.

Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä Lääkäriliiton lakimiehiin: lakimiehet@laakariliitto.fi