Maailman potilasturvallisuuspäivää vietetään 17. syyskuuta

Maailman terveysjärjestö WHO:n perustamaa Maailman potilasturvallisuuspäivää vietetään 17.9.2020. Tuolloin järjestetään myös Henkilöstöturvallisuus on potilas- ja asiakasturvallisuutta –webinaari.

Toista kertaa vietettävän päivän tavoitteena on parantaa tietoisuutta potilasturvallisuudesta. Vuoden 2020 teema on ”Henkilöstön turvallisuus on potilas- ja asiakasturvallisuutta”. Se painottaa sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiden turvallisuuden ja potilas- ja asiakasturvallisuuden yhtymäkohtia.

Maailman potilasturvallisuuspäivän kansainvälinen kampanja ehdottaa useita erilaisia toimia kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille. Kansainvälisen kampanjan tunnuksena ovat oranssilla värillä valaistut monumentit ja julkiset kohteet.

Vaasan Potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittämiskeskus osallistuu Maailman potilasturvallisuuspäivän tapahtumien järjestelyihin ja kerää sivuilleen mm. oranssilla värillä valaistuja kohteita. Se järjestää myös Henkilöstöturvallisuus on potilas- ja asiakasturvallisuutta – webinaarin 17.9. klo 9-12. Webinaarissa yhtenä esiintyjistä on Lääkäriliiton terveyspolitiikan asiantuntija Lauri Vuorenkoski, joka kertoo liiton keväällä tehdyn koronakyselyn tuloksista.

Lisätietoa webinaarista ja ilmoittautumisohjeet

Lisätietoa Maailman potilasturvallisuuspäivästä WHO:n Patient Safety Day -sivulla (englanniksi)