Maailman lääkäriliitto uudisti lääkärinvalaa

Maailman lääkäriliitto (World Medical Association, WMA) on päättänyt niin kutsutun Geneven julistuksensa uudesta muodosta. Käytännössä tämä merkitsee muutoksia kansainvälisesti käytössä olevaan lääkärinvalaan.

Lääkärin eettisiä velvollisuuksia ja lupauksia koskevan Geneven julistuksen päivitys alkoi pari vuotta sitten. Tekstiin ehdotettiin tähän päivään paremmin sopivia muutoksia, sanamuotoja ja uutta, loogisempaa järjestystä. Uusitun valan englanninkielinen versio on luettavissa osoitteessa: https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-geneva/.

Suomessa lääkärinvala ei noudattele suoraan Geneven julistusta. Teksteissä on kuitenkin samoja elementtejä.

– Geneven julistuksen uudesta versiosta keskustellaan Lääkäriliiton eettisessä neuvottelukunnassa syyskauden aikana ja pohditaan tarvitaanko lääkärinvalaan muutoksia, Lääkäriliiton puheenjohtaja Marjo Parkkila-Harju linjaa.

WMA:n yleiskokous kokoontui 11.-14.10.2017 Chicagossa. Lääkäriliittoa kokouksessa edustivat Marjo Parkkila-Harju, toiminnanjohtaja Kati Myllymäki, terveyspoliittinen asiantuntija Mervi Kattelus sekä liiton edellinen toiminnanjohtaja Heikki Pälve.