Lääkärit mukaan kunta-alan pääneuvotteluryhmään

KT Kuntatyönantajan ja kolmen pääsopijajärjestön (JUKO, Kunta-alan Unioni ja KoHo) muodostama pääneuvotteluryhmä on korkein kunta-alan neuvotteluryhmä. Kaikilla kolmella pääsopijajärjestöllä on pääneuvotteluryhmässä 4 edustajaa.

Vuoden 2015 alusta lukien yksi neljästä JUKOn paikasta on Lääkärikartellin. Näin kaikilla JUKOn alaisilla sopimusaloilla (KVTES, OVTES, LS ja TS) on oma edustajapaikka ja vaikutusmahdollisuus pääneuvotteluryhmässä.

Lääkärikartellilla (Lääkäriliitto, Hammaslääkäriliitto ja Eläinlääkäriliitto) on ollut tähänkin saakka itsenäinen neuvotteluoikeus KT Kuntatyönantajan kanssa ns. Lääkärisopimuspöydässä, joka jatkuu entisellään. Kuitenkin useat raamiratkaisut ja keskeisten asioiden linjaukset ovat syntyneet jo pääneuvotteluryhmässä. Oman edustajan mukaan saaminen pääneuvotteluryhmään varmistaa vaikutusmahdollisuuden Lääkärisopimuksen asioihin entistä paremmin.

Uuden Lääkärisopimuksen hyväksymisprosessi Lääkäriliiton näkökulmasta etenee siten, että neuvottelijoiden signeeraaman neuvottelutuloksen jälkeen Lääkäriliiton hallitus hyväksyy valtuuskunnan puollosta neuvottelutuloksen, jonka jälkeen hyväksyntä tehdään Lääkärikartellin hallituksessa.  Lääkärikartellin hyväksynnän jälkeen pääsopijajärjestö JUKO voi hyväksyä Lääkärisopimuksen neuvottelutuloksen ennen virallista allekirjoitusta.

Lisätiedot: neuvottelujohtaja Laura Lindholm, puh. 050 357 4225