Lääkäriliitto toivoo neuvottelujen jatkamista uudelta pohjalta

Toiminnot

Neuvottelut yhteiskuntasopimuksesta kariutuivat tänään. Lääkäriliitto toivoo, että neuvotteluja työehdoista voitaisiin jatkaa puhtaalta pöydältä.

Työmarkkinakeskusjärjestöjen neuvottelut yhteiskuntasopimuksesta katkesivat tänään. Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn hallitus esittää neuvottelujen jatkamista työehdoista, mutta tällä kertaa puhtaalta pöydältä, ilman pakkolakeja tai muita ennakkoehtoja. Lääkäriliitto toivoo samaa.

Pakkolakien vaikutukset osuisivat erittäin kipeästi lääkärikuntaankin:

• Pitkälomalaisilta vähenee 8 vuosilomapäivää ja leikkaus koskettaa voimaantultuaan välittömästi noin 60 % kuntasektorin lääkäreistä. Leikkaus heijastuu myös lomarahavapaisiin ja lomarahoihin. Lomarahoja leikataan hallituksen esityksessä 30 %:lla.

• Helatorstain muuttuminen palkattomaksi vapaaksi leikkaa päivystyskorvauksia keskimäärin 800 eurolla per aktiivipäivystysvakanssi. Loppiaisen osuessa arkipäivälle, vaikutus on vastaavan suuruinen.

• Sairauspäivien korvaustason muutos koskettaa lääkäreitä keskimääräistä vähemmän, koska lääkäreillä on sairauspoissaoloja keskimääräistä vähemmän. Toki euromääräiset menetykset ovat suuria: esimerkiksi viikon sairastaminen leikkaa ansioita arviolta noin 500 eurolla. Menetyksiä on sitä enemmän, mitä enemmän on lyhyitä sairauspoissaolojaksoja.

Lääkäriliitto teki aiemmin syksyllä kyselyn, jossa kartoitettiin jäsenten mielipiteitä hallituksen pakkolaeista. Lääkärit vastustavat pitkien vuosilomien leikkaamista ja työpäivän pidentämistä ilman korvausta. Lomarahojen pieneneminen olisi helpoimmin hyväksyttävissä.

Jukon tiedote  2.12.2015

Akavan laskelmat pakkolakien vaikutuksista palkansaajien tuloihin

Akava: Pakkolakien pykäläviidakko ei edistä työllisyyttä