Lääkäriliitto mukana tänään alkavalla Pride-viikolla

Lääkäriliitto osallistuu kansalliseen Helsinki Pride -viikkoon 7.–13.9.2020. Pride-teema näkyy viikon aikana Lääkäriliiton sosiaalisen median kanavissa.

Pride-viikon aikana Lääkäriliitto painottaa seuraavia ydinviestejä: Potilas saa lääkäriltä aina tasa-arvoista, oikeudenmukaista ja syrjimätöntä kohtelua. Lääkärin puoleen kääntyminen on aina turvallista. Lääkäriliitto tuo seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä koskevaan julkiseen keskusteluun tarvittaessa lääketieteellistä osaamista.

Lääkäriliiton tavoitteena on myös lisätä jäsentensä̈ tietoutta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksiin ja hoitoon liittyvissä̈ asioissa erityisesti juuri Pride-viikon aikana. Alle on koottu otteita oikeusministeriön julkaisusta Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien perus- ja ihmisoikeudet Suomessa. Julkaisuun voi tutustua tarkemmin alla olevasta linkistä.

Terveydenhuollon ammattihenkilökunnan koulutuksessa tulisi suosituksen mukaan käsitellä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten asianmukaista kohtelua, heidän itsemääräämisoikeuttaan ja erityistarpeitaan terveydenhoidossa, sekä varmistaa sukupuolenkorjausprosessin mahdollisuus ja sen korvaaminen sairausvakuutuksesta.

EU-jäsenmaiden tulisi varmistaa, että myös terveydenhuollon henkilökunnalle on tarjolla riittävää koulutusta. Erityisesti transihmisten osalta tulisi varmistaa palveluiden syrjimättömyys. Kansallisissa terveyssuunnitelmissa tulisi olla jakso seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvista terveydenhuollon asiakkaina ja tulisi varmistaa, että tutkimus, koulutus ja terveyspolitiikka ottavat huomioon seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt.

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten koulutuksessa on käsiteltävä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien kohtaamia ongelmatilanteita, jotta ammattilaiset osaavat tunnistaa ja ottaa huomioon myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvat oppilaat ja asiakkaat, samaa sukupuolta olevat parit ja sateenkaariperheet.

Lähde: Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien perus- ja ihmisoikeudet Suomessa. Oikeusministeriö, 2014.

Lääkärilehden päääkirjoitus 4.9.2020: Lääkäriliitto osallistuu Prideen

Lääkärilehti 4.9.2020: Hetero-oletus näkyy vastaanotolla