Lääkäriliiton näkemys yli 70-vuotiaiden lääkärien työskentelyyn

Lääkäriliiton mukaan yli 70-vuotiaat lääkärit voisivat toimia ammatissa koronaepidemian aikaan ensisijaisesti etätyössä. Mikäli tämä ei ole mahdollista, niin suojavarusteet ovat tarpeen, ja myös potilasvalinta niin, ettei työssä olisi kontaktia hengitystieoireisten potilaiden kanssa.

Koronaviruksen leviäminen on hidastunut Suomessa. Valtioneuvosto ja STM ovat lieventäneet koronan johdosta asetettuja rajoituksia ja eräiden rajoituksien purkamista pohditaan (esimerkiksi lähiopetukseen palaaminen perusopetuksessa).

Covid19-tauti on kaikkein vaarallisin yli 70-vuotiaille ja erityisesti, mikäli henkilöllä on perussairauksia. Vaikka valtioneuvosto ei enää suosittele ”karanteenin kaltaista” eristämistä yli 70-vuotiaille, varovaisuus ja lähikontaktien välttäminen on tässä ikäryhmässä edelleen perusteltua.

Lääkäriliiton näkökulmasta yli 70-vuotiaat lääkärit voisivat toimia ammatissa ensisijaisesti etätyössä. Mikäli tämä ei ole mahdollista, niin suojavarusteet ovat tarpeen ja myös potilasvalinta niin, ettei työssään olisi kontaktissa hengitystieoireisten potilaiden kanssa. Jokaisen lääkärin on toki itse arvioitava huolellisesti ne omat henkilökohtaiset ominaisuudet, sairaudet ja lääkitykset, jotka lisäävät riskiä merkittävästi.

On hyvä muistaa myös, että potilaat ovat varovaisia yli 70-vuotiaiden tapaamisissa ja saattavat tästä syystä arkailla vastaanotolle tuloa.