Kuntasovittelu jatkuu tiiviisti

Kunta-alan työehtokiistaa sovitellaan yhä.

Sovittelussa on haarukoitu mm. uuden kunta-alan pääsopimuksen eli neuvottelujärjestelmän ”perustuslain” päälinjoja ja valmisteluaikataulua. Osapuolet tapasivat sovittelijan johdolla sunnuntaina ja jälleen maanantaina. JUKO on sovittelussa sitoutunut tavoittelemaan kuntien uutta virka- ja työehtosopimusta tämän kuun loppuun mennessä.

Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan johtamassa sovittelussa JUKOa edustavat toiminnanjohtaja Maria Löfgren ja hallituksen puheenjohtaja Olli Luukkainen (OAJ). Sovitteluun osallistuvat neuvottelujärjestöt JUKO, Julkisen alan unioni JAU (JHL ja Jyty), Sote (Super, Tehy ja Suomen pelastusalan ammattilaiset) ja KT Kuntatyönantajat.

Kuntasektorin sopimukset päättyivät 31. maaliskuuta. Huhtikuussa alkaneessa sopimuksettomassa tilassa voimassa ovat vanhan työehdot, kunnes uudet virka- ja työehtosopimukset on hyväksytty.

Lääkärisopimuksen osalta taustakeskustelua on käyty KT Kuntatyönantajien kanssa edelleen lähinnä työaikalukuun liittyen. Ratkaisut Lääkärisopimuksen osalta on mahdollista tehdä vasta kun kustannusraami saadaan sovituksi sovittelijan toimesta kunta-alan pääpöydässä.

Neuvotteluista on koottu tietoa: www.laakariliitto.fi/laakarisopimus