Kunta-alan sovittelu jatkuu pääsiäisen jälkeen

Kunta-alan sopimusneuvottelujen sovittelu on päättynyt tältä päivältä. Sovittelu jatkuu pääsiäisen jälkeen tiistaina 14. huhtikuuta.

Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan johtamassa sovittelussa JUKOa edustavat toiminnanjohtaja Maria Löfgren ja hallituksen puheenjohtaja Olli Luukkainen (OAJ). Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO edustaa työehtosopimuksillaan 200 000:ta akavalaista. Lääkärikartelli (Lääkäriliitto, Hammaslääkäriliitto ja Eläinlääkäriliitto) on JUKOn jäsenyhdistys.

Kunnan sopimusneuvotteluihin ja sovitteluun osallistuvat neuvottelujärjestöt JUKO, Julkisen alan unioni JAU (JHL ja Jyty), Sote (Super, Tehy ja Suomen pelastusalan ammattilaiset) ja KT Kuntatyönantajat. Sovittelussa ovat muun muassa kunta-alan sopimusjärjestelmää määrittävä pääsopimus, allekirjoituspöytäkirja ja kiky-tuntien poistaminen. Sovittelun osapuolet odottavat myös hallituksen kehysriihestä tukea kuntiin, kun ne ovat eturintamassa turvaamassa kansalaisille palvelut myös koronapandemian aikana ja sen jälkeen.

Kaikki kuntasektorin virka- ja työehtosopimukset ovat päättyneet 31. maaliskuuta. Huhtikuussa alkaneessa sopimuksettomassa tilassa voimassa ovat vanhan työehdot, kunnes uudet virka- ja työehtosopimukset on hyväksytty.

Kunta-alan pääryhmän neuvottelut siirtyivät valtakunnansovittelijalle mm. pääsopimuksen ja kunta-alan yleisen kustannusraamin aikaansaamiseksi. Lääkärisopimuksen osalta taustatyötä kuitenkin jatketaan KT Kuntatyönantajien kanssa.

Lääkärisopimusneuvotteluista on koottu tietoa Lääkäriliiton verkkosivuille www.laakariliitto.fi/laakarisopimus

Kunta-alan neuvotteluja voit seurata verkossa www.juko.fi, JUKO-Facebookia ja Twitteriä @JUKOry aihetunnisteilla #neuvotellen2020 #sopien2020.