Kunta-alan sopimuksista neuvottelutulokset

Kunta-alan sopimuksia, myös Lääkärisopimusta, koskevat neuvottelutulokset signeerattiin eilen 15.2.

Lääkärisopimus sisältää 1.5. yleiskorotuksen 1,2 %, jolla korotetaan tehtäväkohtaista palkkaa ja henkilökohtaista euromääräistä lisää. Väestöosa korottuu myös samalla prosenttiluvulla. Lisäksi euromääräisiä käynti-, toimenpide- ja lausuntopalkkioita ja vastaavia korotetaan 1,2 %:lla. 1.5. maksetaan myös paikallinen järjestelyerä 0,8 %. Jos Tehy-pöytäkirjan mukainen henkilöstömäärän muutoksesta riippuva erä tulee maksuun, korvautuu tämä 0,8 % suuruinen erä sillä.

Lääkäriliiton jäsenpalveluiden johtaja Markku Kojo pitää tulosta olosuhteisiin nähden siedettävänä.
– Korotukset ovat prosenttiperusteisia kautta linjan, mikä on lääkärien kannalta edullista, Kojo toteaa.

Lääkärisopimuksen mukaan niille, jotka ovat olleet palvelussuhteessa kuntaan 1.2. ja ovat edelleen palvelussuhteessa 1.5., maksetaan toukokuun palkanmaksun yhteydessä kertaerä 250 euroa.

Neuvottelutulos koskee vain vuoden 2011 palkankorotuksia. Sopimuskausi päättyy vuoden lopussa. Seuraavan sopimuskauden neuvottelut käydään jo syksyllä 2011.

Lääkäriliiton hallitus ja valtuuskunta käsittelevät neuvottelutulosta perjantaina 18.2.

Lisätietoja: Jäsenpalvelut-toimialan johtaja Markku Kojo, puh. 0400 419 784