Kunta-alan lakko pääkaupunkiseudulla siirtyy toukokuulle – koskee lääkäreistä Vantaalla työskenteleviä

Työ- ja elinkeinoministeriö on päättänyt siirtää kunta-alan lakkoja pääkaupunkiseudulla kahdella viikolla. Lääkärisopimuksen osalta lakko koskee vain Vantaan terveysasemien ei-kiireellistä perusterveydenhuoltoa.

Pääsiäisen jälkeen alkavaksi ilmoitettu viikon kestävä lakko siirtyy toukokuun alkuun, mikäli kunta-alan työriidan sovittelussa ei synny sopua aiemmin.

Pääsopijajärjestö JUKO, johon Akavan julkisen sektorin liitot kuuluvat, oli alun perin ilmoittanut aloittavansa viikon kestävän lakon pääkaupunkiseudun kunnissa 19.–25.4.2022. Lääkärisopimuksen osalta lakko koskee kuitenkin vain Vantaan kaupungilla työskenteleviä, ja se rajautuu Vantaan terveysasemien ei-kiireellisen perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon vastaanottotoimintaan.

Lääkäriliitto toivoo, että sopimukseen päästään ennen lakon konkretisoitumista. Mahdollinen lakko toteutetaan tavalla, joka ei uhkaa kenenkään henkeä ja terveyttä.

Ohjeita ja usein kysyttyjä kysymyksiä

Toimintaohjeita hoitajien lakon ajalle