Kunta-alan lakko alkaa huomenna – lääkäreistä mukana Vantaalla työskentelevät

Kunta-alan viikon kestävä lakko alkaa huomenna 3.5.2022. Lakko koskee lääkäreistä vain Vantaan kaupungin terveysasemilla työskenteleviä.

Pääkaupunkiseudun kaupungeissa alkaa huomenna 3.5.2022 viikon kestävä kunta-alan lakko, jota työ- ja elinkeinoministeriö siirsi huhtikuussa kahdella viikolla. Lääkärisopimuksen osalta tämä lakko koskee Vantaan kaupungilla työskenteleviä, ja se rajautuu vain Vantaan terveysasemien ei-kiireellisen perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon vastaanottotoimintaan. Lakko toteutetaan tavalla, joka ei uhkaa kenenkään henkeä ja terveyttä.

Samaan aikaan 3.5.2022 on alkamassa Akavan julkisen sektorin pääsopijajärjestö JUKOn sekä JAUn viikon kestävä lakko kymmenessä kaupungissa. Lääkäriliitto ei ole mukana tässä niin sanotussa viidennessä lakkoaallossa terveydenhuollon hankalan tilanteen takia.

Työriitojen käsittely siirtyi sovittelulautakuntaan 8.4.2022. Sovittelulautakunta tiedotti torstaina 28.4.2022, ettei se anna vielä sovintoehdotusta kunta-alan työriitojen ratkaisemiseksi. Näin ollen tiistaina alkaviksi ilmoitetut lakot toteutuvat.

Lääkäriliitto toivoo työriitaan mahdollisimman pikaista ratkaisua.

Ohjeita ja usein kysyttyjä kysymyksiä JUKOn ja muiden ammattiliittojen työtaistelutoimista