Kenelle Max Oker-Blom -palkinto 2022?

Suomen Lääkäriliiton kahdeksas Max Oker-Blom -palkinto jaetaan Lääkäripäivien 2022 avajaisissa. Palkinnon suuruus on 10 000 euroa.

Palkinnon saajan tulee olla ansioitunut lääkäri tavalla, joka on edistänyt lääkärin työtä ja lääkäriyttä tai terveydenhuollon ja sairaanhoidon kehitystä. Palkinto voidaan myöntää lääkärille, lääkärien työyhteisölle tai lääkärityöryhmälle.

Ehdotuksen palkinnon saajaksi voi tehdä Lääkäriliiton jäsen. Liitäthän ehdotukseen ehdokkaan henkilötiedot sekä perustelut niistä ansioista, joiden nojalla palkinnon myöntämistä ehdotetaan.

Lähetä ehdotuksesi 15.11.2021 mennessä sähköpostitse: tarja.linden@laakariliitto.fi. Tiedusteluihin vastaa toiminnanjohtaja Kati Myllymäki, puh. 040 450 6354.

Max Oker-Blom oli Lääkäriliiton perustajajäsen ja ensimmäinen puheenjohtaja. Hän oli aikansa edelläkävijä kansanterveystieteessä, kansanvalistuksessa, lääkärien ammattijärjestötoiminnassa ja lääketieteen etiikassa.

Max Oker-Blom -palkinto jaetaan vuosittain. Palkinto on aiemmin myönnetty muun muassa tunnustuksena vuosikymmeniä jatkuneesta työstä kansanterveyden edistämiseksi sekä esimerkillisestä yhdistelmästä kliinistä huippuosaamista ja potilaan huomioimista. Palkinto on jaettu myös tunnustuksena käytännön johtamisesta ja ennakkoluulottomasta suhtautumisesta terveydenhuollon järjestelmien uudistamiseen.

Tänä vuonna palkinnon sai LL, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Pirkko Brusila mittavasta elämäntyöstä naistentautien ja erityisesti seksuaaliterveyden sekä seksologian alalla.