Kela alkaa arkistoida paperisia potilasasiakirjoja

Kela alkaa vastaanottaa paperisia potilasasiakirjoja yksityisiltä palveluntuottajilta, jotka ovat lopettaneet toimintansa.

Sosiaali- ja terveysministeriö käynnisti yhdessä Kelan kanssa keväällä 2018 projektin, jonka tehtävänä oli valmistella toimintansa lopettaneiden yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ja itsenäisten ammatinharjoittajien potilas- ja asiakasasiakirjojen säilytystä ja arkistointia Kelassa.

Tavoitteena oli varmistaa, että asiakirjat käsitellään, arkistoidaan ja hävitetään säädösten ja ohjeiden mukaan. Lisäksi projektilla haluttiin turvata asiakkaiden ja potilaiden oikeusturva ja tiedonsaantioikeus, kun palveluntuottaja on lopettanut toimintansa. Projektissa rakennettiin toimintamalli muiden kuin sähköisten potilasasiakirjojen vastaanottoon ja arkistointiin Kelassa.

Paperisten asiakirjojen vastaanotto ja arkistointi Kelassa alkaa vuoden 2019 alussa. Palvelu koskee ensisijaisesti pieniä, toimintansa lopettaneita terveydenhuollon palveluntuottajia ja itsenäisiä ammatinharjoittajia, jotka eivät ole sopimuksella siirtäneet arkistointivelvoitetta muulle taholle.

Aineistojen arkistointi Kelassa on palveluntuottajille vuoden 2019 ajan maksutonta. Palveluntuottaja vastaa aineistojen toimittamisesta Kelaan ja siihen liittyvistä kustannuksista.

Kelan tiedote