JUKOn lakot alkavat keskiviikkona 6.4.

Lääkäriliiton hallitus hylkäsi 31.3.2022 valtakunnansovittelijan sovintoesityksen. Myös pääsopijajärjestö JUKO hylkäsi sovintoesityksen. Tämä tarkoittaa, että kunta-alan lakot toteutuvat 6.-7.4.2022 Jyväskylän, Rovaniemen, Oulun ja Turun kaupungeissa.

Näillä näkymin JUKO:n lakot toteutuvat lääkärien osalta seuraavasti:

• Jyväskylä, Rovaniemi, Turku ja Oulu ke-to 6.–7.4.2022 (2 päivää)
  • Tampere ja Kuopio ti-ke 12.–13.4.2022 (2 päivää)
  • Vantaa ti-ma 19.-25.4.2022 (7 päivää)

Lakko koskee lääkärisopimuksen osalta kyseisten kaupunkien perusterveydenhuollon yksiköitä mukaan lukien suun terveydenhoito. Lakko rajautuu vain niiden terveysasemien ei-kiireellisen perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon vastaanottotoimintaan. Lakkovaroitukset eivät koske esimerkiksi sairaaloissa tai yksityissektorilla työskentelyä.

Lakko toteutetaan tavalla, joka ei uhkaa kenenkään henkeä ja terveyttä. Kansalaisten kiireellinen hoito turvataan mm. suojelutyöllä.

Neuvottelemme ja toimimme JUKOn yhteisessä rintamassa ja olemme luonnollisesti pahoillamme, että joudumme tällaisina aikoina neuvottelutilanteen takkuamisen vuoksi turvautumaan tähän toimenpiteeseen JUKOn osana. Jatkoneuvotteluihin osallistuvat vain ne, jotka osallistuvat lakkoon, ja mikäli emme olisi lakossa mukana, tulevaisuuden sopimusrakenne ja mahdolliset palkkaohjelmat päätettäisiin ilman meitä. Näemme välttämättömänä, että Lääkäriliitto on mukana niissä pöydissä, joissa päätökset tehdään.

Valtakunnansovittelija keskeytti torstaina kunta-alan työriitojen sovittelun sen jälkeen, kun palkansaajajärjestöt olivat hylänneet sovintoesityksen. Lääkäriliitto toivoo, että neuvottelut pääsisivät jatkumaan ja sopu löytyisi mahdollisimman pikaisesti.

Lakimiespäivystys on auki lakkoasioita varten myös torstaina 7.4 klo 10-15. Lisäksi päivystys on normaalisti auki ke 6.4 ja pe 8.4 klo 10-15.

Ohjeita ja usein kysyttyjä kysymyksiä

Toimintaohjeita hoitajien lakon ajalle

Oheisessa kuvassa on tämänhetkinen tieto terveydenhuoltoa koskevista lakoista. Voit tarkastella kuvaa suurempana tästä.