Jäsenmaksun eräpäivä lähestyy

Lääkäriliiton jäsenmaksujen aikataulu on tänä vuonna aikaistunut. Vuoden 2014 jäsenmaksut lähetetään pian ja laskun eräpäivä on 14.2.2014.

Jäsenmaksulaskun voi halutessaan maksaa myös kolmessa erässä, jolloin eräpäivät ovat 14.2., 14.3. ja 15.4. Toisesta ja kolmannesta erästä ei lähetetä erikseen uutta laskua, vaan erissä maksettaessa tulee käyttää samaa laskua ja viitenumeroa.

Lääkäriliiton tilitiedot muuttuivat vuonna 2012. Tilinumero ja viitenumero kannattaa vielä varmistaa, jos käytössä on verkkopankin vanha laskupohja.

Viitenumeroa tulee käyttää aina, sillä se kohdistaa maksun oikeaan jäsenmaksuun. Jäsenmaksun viitenumero on jäsenkohtainen ja se vaihtuu vuosittain.

Muista hakea alennusta ajoissa

Lääkäriliiton perusjäsenmaksu on 495 euroa. Jos olet esimerkiksi eläkkeellä tai olet hoitovapaalla yli puoli vuotta, on sinulla oikeus saada jäsenmaksusta alennusta. Tarkemmat tiedot alennusperusteista ja alennusprosenteista löytyvät täältä.

Jäsenmaksualennus ei tule voimaan automaattisesti, vaan sitä tulee hakea kirjallisesti. Ainoastaan vastavalmistuneiden alennukset ja yli 70-vuotiaiden maksuvapautukset voidaan huomioida automaattisesti.

Kuluvan vuoden jäsenmaksualennusta pitää hakea 30.9.2014 mennessä. Kirjalliset hakemukset liitteineen lähetetään osoitteeseen Suomen Lääkäriliitto, Jäsenmaksut, PL 49, 00501 Helsinki.

Jäsenmaksu on vähennyskelpoinen verotuksessa. Lääkäriliitto lähettää verottajalle selvityksen vuoden 2014 aikana maksetuista jäsenmaksuista.

E-lasku on kätevä vaihtoehto

Jatkossa Lääkäriliiton jäsenmaksulasku on mahdollista saada paperittomana e-laskuna ja useat verkkopankit ehdottavatkin e-laskuun siirtymistä laskua maksaessa.

Noin 4 000 liiton jäsentä on jo siirtynyt  jäsenmaksuissa e-laskun käyttöön.

E-laskun kätevyyttä lisää se, että tilitiedot, viitenumero ja maksettava summa ovat jo valmiina, eikä niitä tarvitse näppäillä itse kuten perinteistä paperilaskua maksaessa. E-lasku arkistoituu automaattisesti ja se on helposti tarkastettavissa.

Toinen sähköinen vaihtoehto laskujen maksussa on siirtyminen Netpostin käyttöön ja Lääkäriliiton jäsenmaksun tilaaminen omaan Netpostilaatikkoon. Tätä mallia käyttää jo noin 2 000 kollegaa.