Erikoislääkärikoulutuksen pilottihaku keväälle 2019 on julkistettu

Erikoislääkärikoulutukseen tulee uusi hakumenettely ensi vuonna. Haku pilottiin valituilla aloilla on kaikissa yliopistoissa helmikuussa. Syksyllä mukana ovat kaikki alat.

Erikoislääkärikoulutuksen ja erikoishammaslääkärikoulutuksen valtakunnallisessa valintayhteistyössä järjestettävän opiskelijavalinnan pilotointiin osallistuvat seuraavat erikoislääkärikoulutuksen erikoisalat: akuuttilääketiede, fysiatria, kliininen hematologia, kliininen mikrobiologia, korva-, nenä- ja kurkkutaudit, lastentaudit, neurologia, nuorisopsykiatria, työterveyshuolto, urologia, verisuonikirurgia ja yleislääketiede.

Hakuaika erikoislääkärikoulutuksen pilottialoille on 1.2.2019 klo 00:00 - 28.2.2019 klo 16:15. Haku tapahtuu sähköisesti Opetushallituksen ylläpitämän Opintopolku -portaalin kautta osoitteessa Opintopolku.fi.

Yliopistojen tiedote: Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen opiskelijavalinta pilottialoilla (pdf)

Erikoislääkärikoulutus uudistuu -video Erikoisalani.fi:ssä

Erikoislääkärikoulutusta uudistetaan vaiheittain. Uusi valintamenettely otetaan käyttöön vuonna 2019.

Valintamenettely muuttuu siten, että erikoistumaan voi hakea kaksi kertaa vuodessa. Ilmoittautumiseen perustuva haku opinto-oikeuden saamiseksi päättyy tiedekuntien päätöksellä 31.12.2018 erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksessa.

Helmikuussa 2019 opiskelijavalinta pilotoidaan muutamilla erikoisaloilla ja kaikille aloille ensimmäinen haku tapahtuu syyskuussa 2019. Valinta tapahtuu alkupisteiden, haastattelun ja koejakson perusteella.

Erikoisalani.fi:ssä on uusi video, joka tarjoaa tietoa valintamenettelyn uudistuksesta pähkinänkuoressa.

Erikoisalani.fi on Lääkäriliiton kehittämä palvelu, jossa on tietoa erikoistumisesta ja erikoisalan valintakone, joka antaa vinkkejä siitä, mikä ala voisi olla oikea juuri sinulle. Palvelussa myös esitellään kaikki erikoisalat ja kerrotaan, mikä niissä on parasta.

erikoisalani.fi