E-reseptistä koottua tietoa verkossa

Vuoden 2017 alusta lähtien lääkemääräykset tulee kaikissa tilanteissa tehdä pääsääntöisesti sähköisesti. Lääkäriliitto on koonnut verkkoon tietoa e-reseptistä ja uudesta Kelain-palvelusta.

Vuoden 2017 alusta lähtien lääkemääräykset tulee kaikissa tilanteissa tehdä pääsääntöisesti sähköisesti. Lääkemääräyksen voi tehdä kirjallisesti tai puhelimitse jatkossakin mikäli sähköinen määrääminen ei ole teknisen häiriön vuoksi mahdollista. Lisäksi lääkemääräyksen voi tehdä kirjallisesti tai puhelimitse, jos lääkehoidon tarve on kiireellinen eikä lääkemääräystä voi olosuhteiden poikkeuksellisuuden vuoksi tai muusta erityisestä syystä laatia sähköisesti. Tästä tulee tehdä merkintä lääkemääräykseen.

Kela tekee kaikkien lääkäreiden käyttöön verkkopankin tyyppisen palvelun, jolla kaikki lääkärit voi tehdä sähköisiä lääkemääräyksiä myös vastaanoton ulkopuolella. Järjestelmän nimi on Kelain. Tämä tulee käyttöön syksyn 2016 aikana. Järjestelmän käyttö on tämän vuoden ajan maksuton. Vuoden 2017 mahdollisista maksuista ei ole vielä päätetty.

Tietoa e-reseptistä, Kelaimesta ja asiaan liittyvistä koulutuksista löydät osoitteesta www.laakariliitto.fi/e-resepti