Palkasta pitää voida puhua

Kolme takuuvarmaa asiaa, josta ei kannata aloittaa small talkia hieman vieraamman ihmisen kanssa ovat raha, politiikka sekä seksi. Soten myötä puhutaan koko ajan rahasta eli niistä potentiaalisista säästöistä. Lääkäreiden palkastakin pitäisi nyt puhua, koska uutta Lääkärisopimusta pohditaan parasta aikaa.

Sukupuolisesta suuntautumisesta kysymisestä tuli vielä vähän aikaa sitten seuraamuksia. Ilmeisesti näin kävi myös Vihreän Langan päätoimittajalle, kun hän kysyi ”oletko homo?” haastattelemaltaan puoluetoverilta ja julkaisi sitten tämän kankean kiemurtelevan vastauksen sanasta sanaan. Kaapeista on tultu ulos, mutta silti ei ole korrektia kysyä suoraan toisen sukupuolista suuntautumista.

”Ketä äänestit vaaleissa?” ei myöskään ole sovelias kysyttävä. Vaalisalaisuus koetaan tärkeänä ja jokaisen omana asiana.

Verotettavat ansiotulot sen sijaan ovat julkisia, tahtoessaan ne voi saada verottajalta selville. Verotietojen julkaisupäivän jotkut ovat nimenneet kansallisen kateuden päiväksi. Edelleen koetaan palkasta puhuminen epähienona.

Edelleen koetaan palkasta puhuminen epähienona.

Kun Sote alkaa myllertää vanhaa, neuvotellaan myös palkkoja uudelleen. Mitä lääkärin pitäisi tienata? Mitä pitäisi maksaa huippuosaajalle, joka turvaa meidän kaikkien hyvinvointia yöllä sekä pyhäpäivinä? Millä hintaa sinä ottaisit vastuun toisen hengestä ja terveydestä, joskus jopa epämukavina sekä epäsopivina aikoina? Mikä olisi oikeudenmukainen ja kannustava palkka? Miten osaaminen ja joustaminen huomioitaisiin ja kompensoitaisiin rahalla?

Lääkäreiden työnkuvat vaihtelevat paljon, eikä yhtä yksittäistä mallia tietenkään ole eikä edes yritetä tehdä. Vapailla markkinoilla asiakas viime kädessä määrittelee hinnan – hän määrittelee, mitä hän on valmis maksamaan.

Sulla on tavaralle varmaan joku hinta?

Sotessa maakunnallisella vastapelurilla lienee omat ajatuksensa palkasta. Käydäänkö neuvotteluja Huutokauppakeisarin henkeen: ”Sulla on tavaralle varmaan joku hinta?” Mieti, mikä hinnan pitäisi sinun mielestäsi olla. Keskustelkaa asiasta esimerkiksi työpaikan luottamusmiehen tai tuntemanne liiton aluevaliokunnan jäsenen kanssa. Rohkeimmat voivat toki kommentoida julkisestikin näillä sivuilla.