Paikoillanne, valmiit – vaikuta!

Julkisista keskustelua seuraamalla saa monesti sellaisen kuvan, että järjestötoiminta ja erityisesti ammattiyhdistysliike olisivat lähes kriisin partaalla. Aktiivien määrä vähenee, nuoria ei saada mukaan, jäsentoiminta kiinnostaa korkeintaan kourallista. Kyllä ennen oli kaikki paremmin.

Samaan aikaan valtakunnassa sosiaalinen media on tuonut vaihtoehdon perinteisille mediakanaville, verkkolehti sanoma- ja aikakauslehdille, Facebook-ryhmät Tupperware-kutsuille ja tupailloille sekä ulkomaiset verkkokaupat kivijalkapuodille ja tavarataloille. Maailma muuttuu, sanotaan. Emme kai siis voi olettaa, että järjestötoiminta olisi tämän muutoksen ulkopuolella?

Ei vain muutoksessa mukana, vaan aktiivisesti tulevaisuutta tekemässä

Lääkäriliiton alueellinen toiminta on perinteisesti ollut vahvaa. Paikallisosastot kattavat koko Suomen etelästä pohjoiseen ja idästä länteen. Ne luovat jäsenille puitteet kokoontua yhteen kollegoiden kanssa vaihtamaan ajatuksia paikallisista asioista.

Vuonna 2011 perustetut alueelliset valiokunnat yliopistopaikkakunnilla (Helsinki, Turku, Tampere, Kuopio ja Oulu) jatkavat liiton vahvaa alueellista panostusta. Jokaisella viidellä paikkakunnalla toimii kolme valiokuntaa: edunvalvonta-, professio- ja terveyspoliittinen valiokunta. Nämä valiokunnat on perustettu, jotta jäsenen ääni kuuluisi liiton valtakunnallisessa edunvalvontatyössä ja kannanmuodostuksessa.

Oma lukunsa ovat alaosastot, jotka mahdollistavat saman erikoisalan tai samalla alalla työskentelevien kollegojen tapaamisen ja keskustelun ajankohtaisista asioista.  Ja terveydenhuoltoalallahan niitä tänä päivänä riittää! Organisaatiouudistukset, muutokset johtamisjärjestelmissä, sote-uudistus: lääkärin työn kannalta isoja ja tärkeitä asioita kaikki. Samalla ne ovat asioita, joissa yhdet hartiat eivät riitä, vaan joissa tarvitaan  joukkovoimaa ja yhteen hiileen puhaltamista. Tulevaisuuden tekemistä yhdessä.

Entäs ne nuoret?

Minulta kysytään melko usein, miten saisimme nuoret lääkärit innostumaan järjestötoiminnasta. Yhtä viisastenkiveä ei varmastikaan ole: tarvitaan vaikuttamisen kanavia, mutta myös aitoja vaikutusmahdollisuuksia. Toisaalta aika-ajoin on hyvä pohtia myös, miten saisimme mukaan sellaisenkin kollegan, joka kenties elää ruuhkavuosiaan ja jolla olisi mahdollisuus osallistua vain silloin tällöin, tai tavalla, joka ei ole sidottu aikaan ja paikkaan.

Kuluneen syksyn aikana on Fimnet-palvelussa lanseerattu uudet ryhmäsivut ala- että paikallisosastojen käyttöön. Minun toiveeni on, että näistä ryhmistä muodostuisi sellainen foorumi, joka mahdollistaisi sellaisenkin jäsenen osallistumisen, joka ei välttämättä pääse mukaan kokouksiin tai tilaisuuksiin. Sen lisäksi, että jokainen ryhmään kuuluva voi aloittaa keskustelun tai kommentoida keskustelua, Fimnetissä on mahdollista perustaa myös oma ryhmä. Joko olet kokeillut?

Laitetaan yhdessä hyvät ajatukset kiertämään!

Haku alueellisiin valiokuntiin on käynnissä 30.11 asti. Valiokunnat ovat avoimia kaikille jäsenille.