”Mellan hägg och syren”

Elämme parhaillaan vuoden upeinta aikaa. Pimeä talvi on takana ja koko pitkä ja kuuma kesä edessä. Luonto tuntuu armahtavan meitä poloisia pohjoisen asukkaita. Kevät näyttää tällä kertaa tulleen meille sopivasti vapuksi, ja ennusteet povaavat poutasäille jatkoa -- toivottavasti näin myös käy.

Tähän aikaan vuodesta tulee usein mieleen ilmeisesti Ruotsista peräisin oleva sanonta, jolla olen tämän tekstin otsikoinut. Suomeksi se tarkoittaa ”tuomen ja syreenin välissä”. Sanonnan alkuperästä on erilaisia tarinoita, joista yhden mukaan suutareilla oli ennen vanhaan vuodessa yksi lyhyt loma ja se osui parahiksi juuri kevätkesään, tuomen ja syreenin kukinnan väliseen jaksoon. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että monesti nämä kaksi puulajia kukkivat osin samaan aikaan. Ruotsalaiset suutarit taisivat olla ainakin tuolloin hyvin työsidonnaista joukkoa!

Lääkäreilläkin on usein hyvin tiivis suhde työhönsä, mikä on toki hyvä asia. Työ, josta pitää ja jota muutkin arvostavat, tuo merkitystä ja voimaa koko elämään. Puhutaan ”työn imusta”; tilanteesta, jossa työn vaatimukset ja osaaminen ovat tasapainossa, työ on sopusoinnussa muiden elämänalojen kanssa ja jossa työyhteisö sekä työolosuhteet kannustavat ammattitaidon ja työmenetelmien jatkuvaan kehittämiseen.

On kuitenkin tärkeää, että työ ei valtaa vuorokauden jokaista tuntia. Tämä kääntyy ennen pitkää myös itseään vastaan. Tasapainoinen elämä, jossa yhdistyvät työn lisäksi esimerkiksi ystävät, harrastukset ja perhe, lienee paras tae pitkän aikavälin jaksamiselle, menestykselle ja hyvinvoinnille.

Kuluvana vuonna Lääkäriliitto viettää Hyvinvoinnin teemavuotta. Vuoden alussa valmistui tuloksia laajasta ammattikuntamme työoloja ja terveyttä kartoittaneesta tutkimuksesta, joka osoitti sekä ilon aiheita että mahdollisia uhkia hyvinvoinnillemme. Tuloksia on esitelty ja esitellään lukuisissa tilaisuuksissa pitkin vuotta, ja yhdessä keskustellen etsitään vastauksia siihen, miten havaittuja positiivia ilmiöitä voidaan edelleen vahvistaa ja epätoivottuja asioita ehkäistä. Oman hyvinvoinnin lisäksi myös työyhteisön hyvinvointiin voi vaikuttaa osaltaan jokainen, olipa sitten rivityöntekijä, lähiesimies tai suuri johtaja.

Vanha sanonta tuomista ja syreeneistä muistuttaa myös siitä, että tämä kevään ja alkukesän tuore sekä loistokas ajanjakso kestää vain lyhyen ohimenevän hetken. Siitä on syytä aistia talteen jokainen tuulahdus ja linnunlaulu seuraavan pitkän ja ehkä kylmänkin talven varalle.

Iloitaan siis keväästä ja pidetään huolta omasta ja toistemme hyvinvoinnista!