Luottaako vai eikö luottaa?

Lääkäriliiton tämän vuoden teemana on luottamus. Lääkärin työtä ei voi tehdä, elleivät potilaat sekä yhteiskunta luota lääkäriin. Jos luottamus menetetään, on sitä hyvin vaikea, miltei mahdotonta, saada uudelleen. Poliitikkojen luotettavuus se vasta koetuksella onkin.

Sote-ratkaisun suhteen alkaa maaliviiva lähestyä. Samanaikaisesti on volyymi noussut eri tahojen huuteluissa. ”Sote-kirjeenvaihtajaksi” itseään tituleeraava Hjallis osallistuu kuoroon ja bloginsa otsikon syytteenä on raflaavasti Suomen vahingoittaminen. Hjalliksen syyttävä sormi osoittaa kohti keskustaa ja kokoomusta. Poliitikkojen välinen keskinäinen arvostelu kuuluu peliin, mutta samalla se kyllä vähentää heidän kaikkien luotettavuuttaan kansan silmissä.

Sote-kokonaisuus on massiivinen. Suurempia ja pienempiä asioita voi poimia ja nostaa tikunnokkaan, mutta osaatko sinä oikeasti miettiä koko kokonaisuutta ja tehdä objektiivista vertailua nykysysteemiin? Käsi sydämelle te kaikki sote-uudistusta arvostelevat. Oletteko todella itse lukeneet – ja ymmärtäneet – tuon monituhatsivuisen lakipaketin?

Suurempia ja pienempiä asioita voi poimia ja nostaa tikunnokkaan

Keskeneräistä ei sovi arvostella, toteaa sananlasku. Valmistelussa on nimenomaan saanut arvostella, jotta puutteet huomioitaisiin. Alueellisia työryhmiä on ollut paljon ja jokaisen alueen valmistelukoneiston nettisivut pursuavat tietoa. Kuitenkin, päättäjien tärkein tehtävä on päättää. Mitään ei saada aikaiseksi ilman päätöksiä. Jos täydellistä yritetään, kuluu aikaa ja hienotkin suunnitelmat eivät alati muuttuvassa ympäristössä enää olekaan niin täydellisiä.

Lääkäriliitto on seitsemänsivuisen kannanottonsa sote-kokonaisuuteen kertonut, kun STM lausuntoa pyysi. Ja tuleepa tuo muutos tai ei, maailma muuttuu. Terveydenhuollon korjaussarja –hankkeessa visioidaan asioita eteenpäin.

Haluan luottaa siihen, että oikea ratkaisu tehdään. Ja olipa se mikä tahansa, siihen on tyytyminen. Potilaan parhaaksi toimiminen jatkuu joka tapauksessa.