Lääkärit elämysmatkalla

Tampere-taloon Sorsapuiston kupeeseen saapui talvisena iltana ihmisiä eri puolilta valtakuntaa kokemaan elämyksiä. Palttoot narikkaan, ehkä pikainen puuterointi ja sitten omalle paikalle odottamaan valojen himmentymistä ja elämysretken alkua. Suuressa salissa esiintyi Vesa-Matti Loiri, mutta me lääkärit olimme samaan aikaan eri salissa ja toisenlaisella elämysmatkalla. Lääkäriliiton jäsentilaisuudessa puhuttiin lääkäreistä, innovaatioista ja startupeista.

Vuonna 2038 koneet tekevät suuren osan lääkärin töistä, totesi kollega, yrittäjä Ali Omar. Olemmeko valmiita tähän? Kuinka montaa meistä enää tarvitaan?

Teknologian kehitys on ollut huikeaa, eikä hidastumista totisesti ole näkyvissä. Lääkäri 2030 -projektissa pohdittiin lääkäreiden tulevaisuuden rooleja. Perinteinen potilaan ja lääkärin kohtaaminen ei häviä milloinkaan, mutta joiltakin osin roolit saattavat myös olla uudenlaisia.

Kymmenisen vuotta sitten ensimmäisessä urheilurannekellossani oli kello ranteessa, sykevyö rintakehän ympärillä ja matkan mittaamiseen erillinen mötikkä olkavarressa etsimässä kontaktia satelliitteihin. Se tuntui ihmeelliseltä ja edistykselliseltä. Uskomattomat insinöörit! Nyt viimeisimmässä sporttikellossani ei enää ole montaa hihnaa torsoa kiristämässä. Minitietokone mittaa kuljetut matkat maalla ja vedessä sekä rekisteröi ranteesta sykkeen, ja tiedot siirtyvät langattomasti matkapuhelimen sovellukseen ihmeteltäväksi. Pieniä värähdyksiä ranteessa myös tuntuu, kun joku lähettää WhatsApp-viestin.

Nettiuutisessa hehkutettiin jokin aika sitten, että älykello pelasti miehen hengen Britanniassa. Niinpä, missä onkaan sankarilääkäri? Häntä ei jutussa ollut. Sankari oli tuo ihmeellinen laite miehen ranteessa.

Eihän tilanne todellisuudessa ihan noin mustavalkoinen ollut, mutta kuvaa maailmaa, jossa elämme. Koko ajan erilaisissa ajatushautomoissa ja hyvinvointialan yrityksissä pohditaan, mitä uutta voitaisiin kuluttajille tarjota heidän terveytensä edistämiseksi, kuntonsa kohentamiseksi tai vaikkapa sairauksien tunnistamiseksi. Siksi onkin tärkeää, että lääkäreiden osaaminen on mukana sellaisessa tuotekehityksessä, jossa tarvitaan lääketieteellistä asiantuntemusta. Luonnollisesti on tärkeää, että lääkäri myös saa korvauksen työpanoksestaan.

Startupeissa lääkärin asiantuntemus voi olla juuri se ratkaiseva tekijä menestyksen kannalta.

Jäsentilaisuudessamme muistutettiin, että varsinkin pienissä startupeissa lääkärin asiantuntemus voi olla juuri se ratkaiseva tekijä menestyksen kannalta. Kannattaa myös muistaa, että lääkärikin voi olla startup-yrittäjä. Ja myös hyvin menestynyt sellainen. Lääkäreiden osaamista on arvostettu yhteiskunnassa kautta aikojen. Myös yrittäjinä lääkärit voisivat olla vielä näkyvämmin esillä.

Vesku suuressa salissa esitti ehkä myös Lapin kesän: havisten halki ilman lentäkäätte; tekoja luokaa, maita valaiskaa! Meistä lääkäreistä moni jäi osaltaan miettimään: voisimmeko nousta uljaammin siivillemme myös yrittäjyyden ja startupien maailmassa?