Jotta viestimme kuuluisi kaikille, viestinnän on kuuluttava kaikille

Sosiaalinen media avaa monia mahdollisuuksia Lääkäriliitolle. Kun HS kirjoitti viikko sitten lääketeollisuuden ja lääkärien yhteistyön avoimuudesta negatiiviseen sävyyn, saimme oman näkemyksemme välittömästi esiin sosiaalisen median kautta.

Viestintä on murroksessa. Sosiaalinen media on mahdollistanut sen, että me kaikki voimme olla viestijiä. Enää ei tarvitse olla viranomainen tai kabinettikansalainen saadakseen sanoa sanottavansa julkisesti. Yhteiskunnallinen asema, koulutus tai lompakon paksuus eivät enää takaa puhevaltaa yksinoikeudella.

Nykyään viestintä kuuluu kaikille.

Viestinnän tekeminen kuuluu organisaatioissa ja yrityksissä kaikille. Viestintä ei ole vain viestintä- tai tiedotus –sanan tittelissään kantavien etuoikeus vaan kaikkien velvollisuus mutta ennen kaikkea myös mahdollisuus.

Nykyään viestintä myös kuuluu kaikille.

Älypuhelimet ja some ovat tehneet viestin vastaanottamisen helpoksi. Jokaiselle on mahdollisuus olla viestinnän kohteena, kuulla viesti. Siihen ei tarvita enää välittäjää - Ylen tai Helsingin Sanomien toimittajaa.

On siis tapahtunut vallankumous. Kansa on ottanut viestintävallan.

Sosiaalinen media avaa monia mahdollisuuksia myös Lääkäriliitolle. Kun Helsingin Sanomat kirjoitti viikko sitten lääketeollisuuden ja lääkärien yhteistyön avoimuudesta negatiiviseen sävyyn, saimme oman näkemyksemme välittömästi esiin sosiaalisen median kautta. Toiminnanjohtajamme kirjoitti tekstin, jonka julkaisi ensin omalla facebook-tilillään. Sama kirjoitus julkaistiin myös liiton nettisivuilla blogina, josta se jaettiin sosiaaliseen mediaan.

Näitä kahta kirjoitusta jaettiin valtavasti. Tekstit tavoittivat yhteensä kymmeniä tuhansia ihmisiä. Ne vaikuttivat suomalaisten ajatuksiin lääkärien pyrkimyksestä avoimuuteen lääketeollisuuden kanssa tehtävässä yhteistyössä.

Tämä tapaus osoittaa, että sosiaalisessa mediassa on voimaa. Ja voimaa on sitä enemmän, mitä enemmän liiton somekanavilla on seuraajia ja tykkääjiä. Mitä useampi tykkää päivityksestä tai jakaa sen, sitä useamman silmäparin edessä teksti käy. Tällöin viestimme kuuluu kaikille.

Lääkäriliitto viestii yhä enemmän sosiaalisessa mediassa, facebookissa, twitterissä ja instagramissa. Tämä ei tarkoita sitä, että hylkäisimme vanhat viestintäkanavat. Otamme vain uudet kanavat entisten rinnalle aktiiviseen käyttöön.

Joko sinä tykkäät Lääkäriliiton facebook-sivusta? Entäs seuraatko meitä twitterissä ja instagramissa? Alla olevista linkeistä pääset kätevästi yhdellä klikkauksella somekanaviimme. Käy kokeilemassa ja tykkäämässä. Jotta viestimme kuuluisi kaikille, viestinnän on kuuluttava kaikille.