Ylihoitaja jatkaa toimialuejohtajana Taysissa

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallitus päätti eilisessä kokouksessaan johdon esitystä vastaan, että ylihoitaja jatkaa toimialuejohtajan sijaisuuttaan Taysissa. Ratkaisu oli Lääkäriliiton jäsenpalvelujen johtaja Anu Mustakarin mukaan yllätys ja pettymys.

Lääkäriliitto ei pidä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallituksen toimintaa hyväksyttävänä. Viime viikon neuvottelussa saavutettiin johdon esittelemä ratkaisuehdotus, jota hallitus ei hyväksynytkään. Valitus toimialajohtajan sijaisen valinnasta etenee hallinto-oikeudessa. Ratkaisu siihen tulee todennäköisesti vasta sitten, kun sijaisuus on ohi.

- Ymmärsimme viime viikolla käytyjen neuvottelujen jälkeen, että sairaanhoitopiirin johto haluaa rakentavan ja potilasturvallisuutta tukevan ratkaisun sijaiskysymykseen, kertoo Anu Mustakari.

Taysin lääkärit ovat vastustaneet ylihoitajan nimitystä toimialuejohtajaksi. 60 lääkäriä on vaatinut sairaanhoitopiiriltä oikaisua. Viisi syöpälääkäriä on jo irtisanoutunut nimityskiistan takia. Nimityspäätös on Lääkäriliiton mukaan tulos menettelytavasta, joka on moitittava.

Mustakarin mukaan Tehy ei voinut sitoutua ratkaisuun omista periaatteellisista syistään. Lääkäriliitto pystyi sitoutumaan päätökseen, vaikka esitysvaiheessa ei ollut tietoa, mikä olisi valittavan henkilön ammattitausta.

- Lääkäriliitto kuuntelee herkällä korvalla Taysin lääkäreitä, jos ilmenee jotakin, johon lääkärit kaipaavat liiton apua. On myös tärkeää, että selvitystyöryhmä käynnistää työhyvinvoinnin tarkemmat kartoitukset Taysissa, jatkaa Anu Mustakari.

Lisätietoja:   jäsenpalvelutoimialan johtaja Anu Mustakari, puh. 0400 705 463