Yleislääketieteen erikoislääkäri Raija Järvenpää Nokialta Vuoden Kollegaksi

Vuoden Kollegaksi valittu, 55-vuotias Raija Järvenpää työskentelee noin 2000 asukkaan omalääkärinä Nokian terveyskeskuksessa. Omalääkärin vastaanottotyön lisäksi hän toimii neuvola- ja koululääkärinä. Jotta terveyskeskuslääkärien työ olisi mielekästä jatkossakin, Järvenpää toivoo lääkäreille nykyistä enemmän aikaa keskittyä varsinaiseen potilastyöhön. Vastaanottoaikojen riittämättömyys on lähes päivittäinen ongelma.

Lääkäriliitossa vietetään kollegiaalisuuden teemavuotta. Tähän liittyy mm. kollegiaalisuuden ja yhteishengen merkityksen pohtiminen lääkärin työssä. Teemavuoden aikana palkitaan viisi Vuoden Kollegaa – yksi jokaiselta erityisvastuualueelta. Raija Järvenpää on valittu TAYS erityisvastuualueen Vuoden Kollegaksi. Valintakriteereihin kuului mm. rakentavan ilmapiirin luominen työyhteisössä.

Saumatonta yhteistyötä

Nokialla perusterveydenhuollon yhteydessä toimii pieni paikallissairaala. Yhteistyö perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon kanssa on saumatonta ja mutkatonta. Tämä takaa potilaalle viiveettömän ja parhaan mahdollisen yksilöllisen hoidon. Tavoitteena on myös päästä lääkäri-hoitaja –työparityöskentelyyn. Tämän uskotaan tuovan lisää tehokkuutta ja parantavan potilastyytyväisyyttä.

- Terveyskeskuksen työn kuormittavuutta on vähentänyt erityisesti ympärivuorokautisen päivystyksen loppuminen huhtikuussa. Haasteena on joka tapauksessa oman työn rajaaminen niin, että työ säilyy mielekkäänä ja että sen pystyy tekemään kohtuullisessa työajassa. Hoitoketjut antavat myös työvälineitä yleislääkärin työhön

Aktiivinen ja vuorovaikutteinen

Raija Järvenpää on toiminut Nokian kaupungin kriisiryhmän jäsenenä ja lääkärien luottamusmiehenä. Hän on puolustanut mm. lääkärien oikeutta säännölliseen työnohjaukseen. Hänen toiminnassaan yhdistyy ammatillinen kollegiaalisuus, välittömän yhteishengen luomiskyky ja talon uusien kollegojen erityinen huomioiminen. Hänen ammattitaitoaan, aktiivisuuttaan ja vuorovaikutustaitojaan arvostavat niin kollegat, hoitohenkilökunta kuin muutkin ammattiryhmät.

- Vuoden Kollega –palkinto on hieno tunnustus itselleni, mutta ennen kaikkea koko työyhteisöllemme. Kollegojen kesken on helppo tehdä työtä vaikeissakin olosuhteissa. Erityisesti nuorten lääkärien ja opiskelijoiden ohjaaminen on ollut antoisaa. Samalla tulee arvioitua omaa työtään ja työtapojaan.

Ammattikunnan esimerkki Kollegiaalisuuden teemavuoden palkitsemisen tarkoituksena on nostaa esiin lääkäreitä, jotka rakentavat esimerkillään koko työyhteisönsä ilmapiiriä. Vuoden Kollega voi olla myös esimerkillinen opettaja ja ohjaaja tai lääkärien yhteisöllisyyden tukija.

- Ehdotuksia Vuoden Kollegasta tuli usealta eri sektorilta. Alueellamme toimii valtaisa joukko lääkäreitä, joiden esimerkillinen toimintatapa koituu aina lopulta myös potilaidemme parhaaksi. On hienoa, että pitkäjänteinen terveyskeskustyö saa ansaitsemaansa arvostusta, sanoo Lääkäriliiton TAYS erityisvastuualueen piiriylilääkäri Juho Kivistö.

Lisätietoja: piiriylilääkäri Juho Kivistö, puh. 040 530 4445