Vain riittävä väestöpohja turvaa tasa-arvoiset ja laadukkaat terveyspalvelut

Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson kannattaa sosiaali- ja terveydenhuollon rakentamista nykyisten sairaanhoitopiirien varaan. Lääkäriliitto näkee tärkeänä peruspalveluministeri tuoreen kannanoton, sillä vain riittävä väestöpohja turvaa palveluiden tasa-arvoisen ja laadukkaan järjestämisen.

Terveydenhuollon asiantuntijat ovat pohtineet eri kokoonpanoissa terveydenhuollon järjestämisen edellytyksiä. Lääkäriliitto (2001), Kela (2003), Sitra (2008), THL (2010) sekä sosiaali- ja terveysministeriö (2011) ovat kaikki päätyneet terveydenhuollon järjestäjän osalta hyvin samankaltaiseen lopputulokseen: Järjestäjien optimaalinen määrä Suomessa on alle 20 – joidenkin mielestä viisi olisi riittävä. Myös OECD päätyi viime keväänä samaan näkemykseen, kun se arvioi Suomen terveydenhuollon tulevaisuuden rakentamista.

Norjassa terveydenhuollon järjestäjiä on neljä, Tanskassa viisi ja Ruotsissa 20, mutta Ruotsissa keskustellaan parasta aikaan järjestävien tahojen määrän vähentämistä viiteen.

Lääkäriliitto painottaa, että suuret terveydenhuollon järjestäjät turvaavat parhaiten potilaiden lähipalvelut kuntakoosta riippumatta. Erikoissairaanhoito toimii Suomessa, joten sairaanhoitopiirien hajottaminen ei ole liiton mielestä perusteltua.

- Lääkäriliiton mielestä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen on perustuttava noin 5-15 alueeseen, jotka vastaavat järjestämisen kokonaisuudesta, sanoo puheenjohtaja Raija Niemelä.

Kun erikoissairaanhoito ja perusterveydenhuolto on järjestetty tähän asti eri organisaatioissa, ovat perusterveydenhuollon resursointi ja järjestämisosaaminen kärsineet.

Nyt huomio on keskitettävä perusterveydenhuoltoon ja sen toimintaedellytysten turvaamiseen. Terveydenhoidon yhdistäminen samalle järjestäjälle voi parhaiten turvata perusterveydenhuollon toimintaedellytykset lähellä potilasta. Tuottajana voi lähipalveluissa toimia tällöin esimerkiksi yksittäinen kunta.

Lisätietoja: Lääkäriliiton puheenjohtaja Raija Niemelä, puh. 040 731 6191 tai toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345