Uusi, kattava katsaus lääkäreihin ja terveydenhuoltojärjestelmään

Ensimmäistä kertaa ilmestyvä Lääkärit Suomessa – Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2011 -julkaisu vastaa lääkäreitä ja suomalaista terveydenhuoltoa koskeviin kysymyksiin. Uudenlaiseen tilastojulkaisuun on koottu Lääkäriliiton ja muiden tiedontuottajien, kuten THL:n, Kelan ja Tilastokeskuksen, keräämiä tietoja.

Julkaisussa on tilastoja ja aikasarjoja lääkärien määristä, lääkärikoulutuksesta ja ammatillisesta täydennyskoulutuksesta sekä lääkärien työhön sijoittumisesta eri työskentelysektoreille ja toimipaikkoihin. Kiinnostavia ovat myös kootut aikasarjatiedot lääkärityövoimatarpeesta perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa sekä tulevaisuuden lääkärityövoimatarpeen ennakointia koskevat laskelmat.

Tiedot on pyritty esittämään helposti omaksuttavassa muodossa. Julkaisussa on pääasiassa kuvioita ja taulukoita. Julkaisu ilmestynee noin kerran vuodessa ajankohtaisin tiedoin päivitettynä. Sisältöä pyritään kehittämään nostamalla esiin uusia aihepiirejä. Tilastojulkaisu ilmestyy sekä painettuna että sähköisenä versiona, joka on Lääkäriliiton verkkosivuilla osoitteessa www.laakariliitto.fi/tilastot/

Lisätietoja: tutkimuspäällikkö Jukka Vänskä, puh. 050 331 7973