Tietojärjestelmät tukemaan potilaan hoitoa

Potilastietojärjestelmät lääkärien työvälineenä 2010 –tutkimuksen mukaan potilastietojärjestelmien keskimääräinen kouluarvosana on alle 7. Potilastiedon saatavuus lääkärin omassa organisaatiossa on helpottunut, mutta järjestelmien käytettävyydessä on vielä paljon kehitettävää. Tietojärjestelmien ongelmat saattavat olla riski potilasturvallisuudelle. Lääkäriliitto toivoo, että jatkossa järjestelmiä kehitetään yhteistyössä lääkärien käyttökokemusten kanssa.

Tuoreen tutkimuksen mukaan julkisella sektorilla työskentelevien lääkärien arviot potilastietojärjes-telmistä ovat kriittisempiä kuin yksityislääkärien. Sairaaloiden lääkäreistä lähes joka kymmenes antoi käyttämälleen järjestelmälle heikoimman mahdollisen kouluarvosanan. Kriittisimpiä olivat vuodeosastoilla ja päivystyksessä toimivat lääkärit.

Ongelmakohdista merkittävin on se, että tietojärjestelmät eivät tue lääkärin eivätkä moniammatillisen tiimin päivittäistä potilastyötä. Järjestelmät koetaan hitaiksi ja kömpelöiksi. Potilastietojen haku, kirjaaminen, tarkistaminen tai muokkaaminen ei ole sujuvaa. Tiedonkulku ontuu myös organisaatioiden välillä.

Merkittävää on myös se, etteivät potilastietojärjestelmät tue lääkäriä, kun hän muodostaa kokonaiskuvaa potilaan tilasta. Joka toinen lääkäri oli myös sitä mieltä, ettei järjestelmä auta potilaan lääkitykseen liittyvien virheiden ehkäisyssä.

Yhteistyössä parempaan

Potilastietojärjestelmät lääkärien työvälineenä 2010 –tutkimus antaa ensimmäistä kertaa laajan kuvan lääkäreiden mielipiteistä tietojärjestelmistä. Tulokset ovat kansallisesti käytettävissä terveydenhuollon tietojärjestelmiä kehitettäessä. Järjestelmien valmistajien, palveluntuottajien ja valtionhallinnon edustajat käsittelevät aihetta mm. tänään järjestettävässä yhteistyöseminaarissa, jotta lääkärien mielipiteet ja käyttökokemukset otettaisiin jatkossa paremmin huomioon.

Tutkimuksen ovat toteuttaneet yhteistyössä Suomen Lääkäriliitto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Aalto-yliopisto ja Oulun yliopiston FinnTelemedicum-yksikkö. Tutkimukseen vastasi lähes 4 000 potilastyötä tekevää lääkäriä.

Lisätietoja: LL, Lääkäriliiton eHealth-valiokunnan puheenjohtaja Tinja Lääveri, puh. 050 520 7052 tai Lääkäriliiton tutkimuspäällikkö Jukka Vänskä, puh. 050 331 7973

Tutkimukset "Lääkärien arviot potilastietojärjestelmistä kriittisiä" -pdf ja "Potilastietojärjestelmät tuotemerkeittäin arvioitu" -pdf löytyvät linkistä: http://www.laakariliitto.fi/tilastot/tutkimuksia/tietojarjestelmat_tukemaan_potilaan_hoitoa.html