Taysin lääkäreitä ei pidä syyllistää henkilökohtaisesta irtisanoutumisesta: Kyse ei ole ammattikuntien välisestä kiistasta

Tampereen yliopistosairaalan pääluottamusmies vie hallinto-oikeuteen toimialajohtajan sijaisen valintaa koskevan menettelytavan periaatteellisista syistä. Lääkäriliitto avustaa valituksessa.

Lääkäriliiton jäsenpalvelut –toimialan johtaja Anu Mustakari pitää Taysin lääkärien irtisanoutumisia hyvin vakavina ja valitettavina. Yliopistosairaalan erikoislääkärin virasta irtisanoutuminen on merkittävä lääkärin uraan vaikuttava päätös.

Mustakari korostaa, että Lääkäriliiton näkökulma on ensisijaisesti sijaisuusvalintaprosessin menettelytapa. Lääkärien irtisanoutumiset ovat henkilökohtaisia ratkaisuja.

Tehy kokee, että yksittäisten lääkärien irtisanoutumiset painostivat toimialajohtajan sijaista vetäytymään tehtävästään. Järjestö tuomitsee tiedotteessaan jyrkästi lääkärien harjoittaman painostuksen.

- Kyse ei ole missään nimessä kahden eri ammattikunnan välisestä kiistasta. Tämä on puhtaasti seurausta työantajan menettelytavoista, huomauttaa Anu Mustakari.

Asian käsittely hallinto-oikeudessa kestää todennäköisesti pidempään kuin kyseessä oleva sijaisuus, joka oli 11 kuukautta.

Lääkäriliitto seuraa tilannetta ja toivoo, että eri osapuolten tulkinnat eivät henkilöidy.

Lisätietoja:     Jäsenpalvelut –toimialan johtaja Anu Mustakari, puh. 0400 705 463