Taloustutkimus Oy:n Ammattiliittojen mielikuvaseuranta 2011: Lääkäriliitto arvostetuin ammattiliitto

Taloustutkimus Oy:n tekemän Ammattiliittojen mielikuvaseuranta 2011 –tutkimuksen mukaan Lääkäriliitto on selvä ykkönen yleisessä arvostuksessa, kuten se on ollut vuodesta 2007 lähtien. Myös mielikuvatekijöissä kokonaisuutena Lääkäriliitto on 23 tutkitun liiton kärjessä.

Muihin tutkittuihin liittoihin nähden Lääkäriliiton koettiin olevan vahvin palkkaetujen valvonnassa ja alan työpaikkojen turvaamisessa. Myös tulevaisuudennäkymät ja kansainvälinen valmius koettiin parhaimmiksi.

Lääkäriliiton kehittämisalueiksi nähtiin tasapuolisuus kaikkien jäsenten asioiden ajamisessa ja yhteiskunnallisessa vastuunottokyvyssä. Nämäkin muuttujat olivat muihin liittoihin nähden keskitasoa hieman parempia. Lääkäriliiton 2010-2017 strategian pääviestit ovat mm. kohti jäsentä ja vastapelurista kumppaniksi.

Taloustutkimus Oy:n tutkimus toteutettiin 31.3. – 29.4.2011. Siinä selvitettiin mm. 23 ammattiliiton jäsenyyttä ja mielikuvia, julkista kuvaa ja tulevaisuutta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15-79 –vuotiaat suomalaiset. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjekyselyä. Vastaajia oli 4272.

Lisätietoja: varatoiminnanjohtaja Risto Ihalainen, Suomen Lääkäriliitto, puh. 0400 417 307 tai aluejohtaja Merja Tuominen, Taloustutkimus Oy, puh. 0400 513 171