Suomi tarvitsee uuden hallitusohjelman

Hallitusohjelmassa tärkeä kuntauudistus jää tavoitteistaan. Myös talouden tilanne on oleellisesti muuttunut. Siksi maan hallitusohjelmaa on muutettava. Edellytykset SOTE –uudistuksen jatkamiselle hallitusohjelman kirjauksin ovat myös muuttuneet. Lääkäriliiton mielestä kuntien määrä jää liian suureksi, jotta sosiaali- ja terveydenhuoltoa voidaan rakentaa vahvojen kuntien varaan, kuten hallitusohjelmassa vielä kirjoitetaan.

Terveydenhuollon uudistuksen sitominen hyvin repaleiseen ja liian monen kunnan kuntakarttaan on vastoin asiantuntijatahojen näkemyksiä. Lääkäriliitto, Kela, Sitra, THL, OECD ja jopa sosiaali- ja terveysministeriö itse ovat todenneet kuluneiden kymmenen vuoden aikana, että terveydenhuolto on rakennettava suurten järjestäjien varaan.

Kuntia on valitettavasti jatkossa liian monta, jotta vahvan kunnan pohjalta voidaan perustaa taloudellisesti ja toiminnallisesti vakaa sosiaali- ja terveydenhuolto. Lääkäriliiton mielestä terveydenhuollon järjestäjiä tulee olla noin kymmenen. Vain näin terveydenhuolto voi vastata tulevaisuuden taloudellisiin, toiminnallisiin ja demograafisiin haasteisiin.

Asiantuntijoiden laaja yhteisymmärrys on, että perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito tulee yhdistää samaan järjestäjäorganisaatioon eli toteuttaa terveydenhuollon integraatio. Potilaiden hyvä ja valtakunnallisesti tasa-arvoinen hoidon toteutuminen edellyttää tätä. Ilman integraatiota suomalaisessa terveydenhuollossa taloudellinen osaoptimointi uhkaa jatkua ja syntyy uusia palvelujen rajapintoja, jotka aiheuttavat sekä kustannusten kasvua että potilaan hoidon järjestämisongelmia ja hoidon viivästymistä.

Muualla Euroopassa terveydenhuollon järjestämispohja käsittää jopa miljoonaväestön. Lääkäriliiton mielestä 20.000 asukkaan väestöpohja on aivan riittämätön järjestämään terveydenhuoltoa edes perusterveydenhuollon osalta. Liitto painottaa järjestämisen ja tuottamisen eriyttämisen merkitystä palvelujärjestelmää uudistettaessa.

Lisätietoja: Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345 tai toimialajohtaja Heikki Pärnänen, puh. 040 546 5316

Lääkärilehden pääkirjoitus 50 - 52/2012: http://www.laakarilehti.fi/kommentti/index.html?opcode=show/news_id=12850/type=7