Suomen Lääkäriliitto 100 vuotta: Laaja katsaus lääkärien ammattikunnan historiaan on ilmestynyt

Suomen Lääkäriliiton satavuotisjuhlakirja on monisatasivuinen katsaus lääkärien ammattikunnan historiaan suomalaisessa yhteiskunnassa. Kulttuurihistoriallisesti merkittävän teoksen tekeminen oli todellinen suururakka: neljä tutkijaa kirjoitti sitä pari vuotta täysipäiväisesti. Kirja julkistetaan perjantaina 26.2. klo 11 Lääkäritalolla.

Juhlakirjan ovat kirjoittaneet historiantutkijat FM Samu Nyström, FM Sari Aalto, FM Oona Ilmolahti ja FT Ilkka Levä. Tutkijoiden tukena toimi sekä lääkäreitä että akateemista tutkimusta edustava historiatoimikunta, jossa olivat mukana muun muassa historian alan arvostetut asiantuntijat, professorit Laura Kolbe ja Matti Klinge sekä lääketieteen historiaa laajasti tunteva professori Jaakko Ignatius.

Teos koostuu kuudesta itsenäisestä teemasta. Lääkärit ja terveyden politiikka -luvussa käsitellään lääkärien osallistumista suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän kehittämiseen sekä lääkärien terveyspolitiikan erityiskysymyksiä ja solmukohtia. Ammatinharjoittamisen autonomian puolella – lääkärien työmarkkinakokemus ammatillisen järjestäytymisen aikana 1910–2010 -luku sisältää lääkärien työmarkkinapolitiikan mutkat 1900-luvun alun järjestäytymättömästä sopimuskulttuurista tiukkaan tupoaikaan ja sittemmin paikalliseen sopimiseen.

Lääkärit ja lääketaidon kokemus – luvussa käsitellään lääkärien työn sisältöä ja muotoja lääketieteen ja terveydenhuoltojärjestelmän kehitysvaiheissa sekä potilas-lääkärisuhteen muutoksia viimeisen sadan vuoden ajalta. Sodat ja pandemiat lääkärien haasteena -luvussa pohditaan lääkärien ammatin näkökulmasta viimeiseen vuosisataan mahtuneita lukuisia terveydellisiä kriisejä ja sotia aina ensimmäisen maailmansodan ja sisällissodan vuosista toiseen maailmansotaan sekä sen jälkeisiin pandemioihin.

Luvussa ”Ilman kollegiaalisuutta ei ole lääkäreitä.” – Lääkäriyhteisö ja ammattikunnan kulttuuriin kasvaminen valotetaan lääkärien peruskoulutusta ja ammattikunnan yhteisöllisyyttä. Luvussa paneudutaan laajasti lääketieteen opintojen kehitykseen ja opiskeluaikojen merkitykseen ammattikuntaan kasvamisessa. Se sisältää myös paljon tietoa lääkärien yhteisöllisyydestä ja siitä, mitä paljon puhuttu lääkärien kollegiaalisuus ja Lääkäriliiton säännöissä tänä päivänäkin mainitut ”arvonmukainen henki ja hyvä toveruus” ovat eri aikoina tarkoittaneet.

Suomen Lääkäriliitto sata vuotta -luvussa kerrotaan liiton järjestöorganisaation ja toimiston vaiheista pienestä vapaaehtoisvoimin hoidetusta yhdistyksestä suureksi ammattijärjestöksi, jonka jäsenenä on nykyisin yli 20 000 lääkäriä ja palkkalistoilla lähes 70 toimihenkilöä.

Tilaa kirja nyt ilmaiseksi tästä linkistä

Lisätietoja kirjasta: päätoimittaja Samu Nyström, GSM 050 413 4093, samu.nystrom@helsinki.fi

www.laakariliitto.fi/100v/historiateos.html